Posadowienie kładki pieszo-rowerowej – studium przypadku
W celu uwzględnienia nowych oddziaływań wykonano ponowną analizę geotechniczną współpracy konstrukcji z podłożem. Tym razem jednak konstruktor branży mostowej wykonał obliczenia kładki w programie Midas Civil, co umożliwiło projektantowi fundamentów import kompletnej konstrukcji do modelu posadowienia w programie Midas GTS NX. Współpraca obu narzędzi z tej samej rodziny daje możliwości eksportu/importu konstrukcji z pełnymi charakterystykami geometrycznymi, materiałowymi i obciążeniowymi elementów. Dzięki tej opcji proces projektowania konstrukcji, nie tylko mostów, ale także innych obiektów inżynierskich i kubaturowych współpracujących z podłożem, wchodzi na zupełnie nowy poziom. Do tej pory obliczenia na styku konstrukcja – podłoże wymagały zastosowania w modelu obliczeniowym metod pośrednich w formie obciążeń zastępczych bądź sprężystej podatności podłoża, co wiązało się z koniecznością kompromisu między znacznymi uproszczeniami modelu i dużymi nakładami pracy. Obecnie rzeczywistością staje się bezpośrednia współpraca dotycząca analiz statycznych i geotechnicznych, dzięki czemu projektowanie zyskuje na precyzji, możliwości uniknięcia błędów ludzkich oraz skróceniu czasu analiz. Najlepszym tego przykładem jest przedmiotowa kładka, dla której analiza nowych warunków posadowienia z wykorzystaniem wyżej opisanej współpracy programów obliczeniowych zajęła jedynie dwa tygodnie.
Brak konieczności prowadzenia czasochłonnego procesu iteracji między konstruktorem a geotechnikiem pozwolił na skupienie większej uwagi na kwestiach optymalizacji konstrukcji. W ramach aktualizujących analiz geotechnicznych stwierdzono, że fundament, dzięki zmniejszeniu ciężaru kładki, może zostać zredukowany. Zredukowano grubość ścian szczelinowych ze 100 cm do 80 cm. Ponadto zasygnalizowano możliwość znacznej redukcji bądź nawet całkowitej rezygnacji ze wzmocnienia podłoża w technologii jet grouting.
Podsumowanie
Przedstawiony przypadek posadowienia dwóch kładek pieszo-rowerowych w skomplikowanych warunkach gruntowych stanowi ciekawy przykład konieczności zastosowania ponadstandardowej metody wymiarowania fundamentów oraz technologii ścian szczelinowych, stosowanej przede wszystkim do realizacji projektów wygrodzenia głębokich wykopów.
W przypadku skomplikowanych zagadnień geotechnicznych klasyczne, analityczne metody obliczeniowe okazują się niewystarczające. W takich sytuacjach metoda elementów skończonych daje niemal nieograniczone możliwości analizowania problematycznych przypadków, jakim jest posadowienie przedmiotowej kładki pieszo-rowerowej. Zastosowanie obliczeń MES umożliwiło przeprowadzenie precyzyjnej analizy współpracy fundamentu z podłożem w skomplikowanych warunkach gruntowych, uwzględniając ekstremalnie duże oddziaływania poziome w stosunku do oddziaływań pionowych. Szczególną zaletą tego podejścia obliczeniowego jest możliwość optymalizacji konstrukcji oraz redukcja czasu niezbędnego do opracowania efektywnego i bezpiecznego rozwiązania projektowego.
Technologia ścian szczelinowych umożliwia dość dowolne kształtowanie fundamentów, tak aby przenosiły znaczne obciążenia pionowe i poziome przy niewielkich przemieszczeniach. W budownictwie mostowym coraz częściej stosuje się ściany szczelinowe lub pale typu „barrette” jako posadowienie głębokie o bardzo dużej nośności i sztywności przestrzennej fundamentu.
Piśmiennictwo
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych (Dz.U. z 2012 r., poz. 463).
- Grzegorzewicz K., Kłosiński B., Rychlewski P., Górecki Ł.: Warunki techniczne wykonywania i odbioru ścian szczelinowych i baret. Załącznik do monografii S-89 Ściany szczelinowe i barety – konstrukcje i zastosowania. Warszawa 2022.
- Projekt wykonawczy: Budowa kładki pieszo-rowerowej nad Rzeką Wartą oraz Cybiną, pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem w Poznaniu. GT Projekt, Poznań 2020.
- PN-EN 1538 Wykonawstwo specjalistycznych robót geotechnicznych. Ściany szczelinowe. Marzec 2002.
- PN-EN 12716 Wykonawstwo specjalistycznych robót geotechnicznych – iniekcja strumieniowa. Styczeń 2019.
Przeczytaj również: Tunel w Świnoujściu otwarty
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Rys. 5 przedstawia niektóre wyniki analizy czasowej (całkowanie równań ruchu) mostu kolejowego zlokalizowanego nad rzeką Czarną w ciągu linii CMK zaprojektowanego pod koniec lat 60. XX w., a wybudowanego w połowie lat 70. [12, 14]. Most jest konstrukcją czteroprzęsłową, przy czym każde przęsło stanowi oddzielna belka swobodnie podparta o rozpiętości Lt ≈ 23,40 m, zdylatowana podłużnie, dla każdego toru niezależnie. Ustrój niosący jest konstrukcją zespoloną, złożoną ze stalowego dwukomorowego ...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...