Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze.

Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z włosiem z drutów stalowych lub z tworzywa sztucznego. Przy mniejszych ilościach śniegu na jezdni może wystarczyć zastosowanie samej tylko szczotki.

Skuteczniejszym sposobem jest rozsypywanie środków chemicznych, wspomagających odpłużanie śniegu. Pod wpływem ruchu kołowego oraz niższych temperatur śnieg przymarza do nawierzchni, tworząc tzw. nabój śnieżny, bardzo trudny do usunięcia metodami mechanicznymi ze względu na duże siły przyczepności. Metodami chemicznymi można nie dopuścić do wytwarzania się naboju śnieżnego. Ponadto metodami tymi można całkowicie usunąć resztki śniegu pozostające na nawierzchni po jej odpłużeniu. W związku z tym przed opadem śnieżnym lub na jego początku jezdnię posypuje się dawką nie większą niż 30 g/m2 środków chemicznych, a następnie przystępuje do jej odpłużania, jeżeli warstwa śniegu osiągnie grubość 3-4 cm. Przy dłuższym i długotrwałym opadzie śniegu odpłużanie kontynuuje się w czasie jego trwania, a po ustaniu opadu i zakończeniu odpłużania posypuje się jezdnię środkami chemicznymi [3].

Pozostawienie na jezdni nawet niewielkich ilości śniegu lub zbyt późne przystąpienie do jego usuwania z reguły prowadzi do wytwarzania się naboju śnieżnego. Z tego względu graniczny czas odpłużania jezdni nie powinien być dłuższy niż 2-6 godzin. Usuwanie naboju śnieżneg...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.