Posadowienie kładki pieszo-rowerowej – studium przypadku

Intencją architekta było wpasowanie obiektu w pejzaż miasta z zachowaniem kameralności. Już od pierwszej koncepcji postawiono na wizualną lekkość obiektu. Z uwagi na restrykcyjne założenia architektoniczne – usunięcie wszystkich barier wizualnych na krajobraz z mostu – wszystkie elementy konstrukcyjne muszą znajdować się pod nawierzchnią pieszo-rowerową (nawet balustrady zaprojektowano jako całkowicie przeszklone). Wytyczne architekta zaspokojono poprzez maksymalne wypłycenie mostu, uzyskując niską formę, a w konsekwencji bardzo płaski kształt łuku. Takie rozwiązanie ma swoje zalety estetyczne i funkcjonalne (transparentność, płaska niweleta), jednakże z drugiej strony stanowi poważne wyzwanie inżynierskie.

Obie części kładki mają bliźniaczą konstrukcję: łuk dolny i łuk górny scalają się w swoich centralnych odcinkach. Różnią się natomiast rozpiętością, przęsło zachodnie ma łuk górny o długości 151,13 m i łuk dolny – 138,2 m. Z kolei przęsło wschodnie ma łuk górny o długości 106,0 m i łuk dolny – 96,0 m. Wysokość łuku dolnego wynosi 6,92 m oraz 5,15 m, odpowiednio w przęśle zachodnim i wschodnim, co stanowi jedynie ok. 5% rozpiętości. Narzucona geometria generuje w układzie nośnym niekorzystny rozkład sił wewnętrznych, bardzo duże momenty zginające w przęśle oraz ekstremalnie duże reakcje poziome na fundamenty.

MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_4_A
Rys. 4a. Blok jet grouting przed czołem fundamentu: przekrój
MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_4_B
Rys. 4b. Blok jet grouting przed czołem fundamentu: model 3D

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.