Wybrane zagadnienia obliczeniowe w procesie projektowania kolejowego mostu łukowego z wieszakami w układzie siatkowym

W artykule opisano proces projektowania mostu łukowego nad Dunajcem w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104. Wybór konstrukcji łukowej z siatkowym układem wieszaków zamiast kratownicy umożliwił optymalizację zużycia materiałów i zwiększył walory estetyczne. W ramach zadania wykonano szerokie studium koncepcyjne i kompleksowe analizy MES dotyczące: nośności, rozkładu wieszaków, stateczności łuku i dynamiki przęsła. Przeanalizowano również detale konstrukcyjne za pomocą modeli wycinkowych, a także sprawdzono poziom wzbudzenia wieszaków w trakcie przejazdu. W efekcie zaprojektowany obiekt spełnia szeroką gamę wymagań normowych.

W ramach inwestycji „Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” w celu przeprowadzenia ruchu kolejowego nad rzeką Dunajec przewidziano obiekt mostowy z przęsłem nurtowym o rozpiętości 120,0 m. Na etapie przygotowania projektu budowlanego podjęto poprzedzoną obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi i analizą kosztów decyzję o zmianie konstrukcji przęsła głównego z kratownicy (przyjętej na etapie koncepcji) na obiekt łukowy z siatkowym układem podwieszenia, tzw. network arch (rys. 1).

MOSTY_2_24_Nikodem_Gorski_MOST_LUKOWY_Z_WIESZAKAMI_W_UKLADZIE_SIATKOWYM_RYS_1Rys. 1. Przęsło nurtowe mostu przez rzekę Dunajec – widok z boku

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.