Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania.
Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownictwa. Dla zarządców dróg, którzy wielokrotnie są również inwestorami przedsięwzięć drogowych, istotne jest rozpoznanie konstrukcji nawierzchni m.in. w celu właściwego przygotowania procedury przetargowej, zaplanowania kosztów wymiany części lub całości pakietu mineralno-asfaltowego czy też weryfikacji wykonanych robót budowlanych. Od strony projektowej istotne jest rozpoznanie grubości, rodzaju oraz stanu poszczególnych warstw w celu dobrania optymalnych i ekonomicznie zasadnych rozwiązań projektowych, zaś od strony wykonawczej te czynności umożliwiają optymalizację kosztów robót budowlanych, ponowne wykorzystanie części materiałów i zmniejszenie śladu węglowego. W sytuacji, gdy analizę stanu technicznego wykonują osoby tworzące oceny techniczne, ekspertyzy budowlane czy opinie sądowe, wiadomości o istniejącej budowie nawierzchni pomagają w uzyskaniu odpowiedzi dotyczących awarii drogi, przyspieszonej degradacji nawierzchni czy prawidłowości wykonanych robót budowlanych.
Jak można zauważyć, wiedza dotycząca konstrukcji dróg i ulic jest niezwykle istotna na każdym etapie życia nawierzchni. W jaki sposób można więc dokonać weryfikacji stanu istniejącego, by uzyskane informacje były rzetelne i jak najbliższe stanowi faktycznemu? Istnieje kilka ścieżek, spośród których można wyróżnić dwa zasadnicze podziały:
- z uwagi na ciągłość pomiaru: metody punktowe i ciągłe,
- z uwagi na inwazyjność pomiaru: metody niszczące i nieniszczące.
Historia rozwoju technik georadarowych
Zaczątków pomiarów z wykorzystaniem technik georadarowych (GPR) należy szukać jeszcze w XIX wieku. Badania prowadzone przez J.C. Maxwella oraz późniejsze praktyczne testy wykonywane przez H. Hertza doprowadziły do stworzenia prostych nadajników i odbiorników fal elektromagnetycznych. Przełomowe dla tej technologii okazały się początki XX w., kiedy to w Niemczech stworzono systemy antykolizyjne dla statków morskich (zasięg maksymalnie do 1,5 km), a następnie wykorzystano proste anteny do weryfikacji warstw podłoża tuż przy wykonanym otworze badawczym [1]. Dzieje ludzkości pokazują, że zazwyczaj to problemy wymuszają konieczność znalezienia sposobu na ich rozwiązania, a potrzeba jest matką wynalazków. Nie inaczej było w przypadku georadaru. Techniki radarowe okres dynamicznego rozwoju zaliczyły w okresie międzywojennym dzięki badaniom N. Tesli, naukowcom amerykańskiej marynarki (U.S. Navy) oraz niemieckim naukowcom. W 1929 roku sprzęt o podobnej zasadzie działania co dzisiejszy georadar posłużył po raz pierwszy do badań pokrywy lodowcowej [2]. Działania wojenne w trakcie II wojny światowej czy wojny wietnamskiej doprowadziły do kolejnego progresu technik radarowych, których głównym celem było namierzanie i lokalizowanie elementów bojowych strony przeciwnej. W zaciszu działań wojennych w różnych zakątkach świata prowadzone były jednak badania nad zdecydowanie bardziej naukowym wykorzystaniem georadaru. Początkowo działania te były raczej powolne i niezbyt popularne w świecie nauki. Sytuację georadaru poprawiło zainteresowanie się tą technologią przez amerykańską flotę powietrzną w latach 50. ubiegłego wieku. Katalizatorem rozwoju techniki radarowej była tragiczna w skutkach katastrofa samolotu USAF próbującego wylądować na pokrywie lodowej w Greenland. Intensywne badania doprowadziły do przełomowego punktu w wykorzystaniu GPR w misji kosmicznej Apollo 17 w 1967 r. Kilka lat później zaczęto seryjną produkcję pierwszego georadaru przez firmę GSSI (1972 r.), zaś stosowalność georadaru rozszerzyła się o górnictwo, archeologię, drogownictwo oraz gospodarkę odpadami radioaktywnymi [1]. W latach 80. i 90. georadar zyskał popularność wśród geologów, geotechników oraz inżynierów budownictwa komunikacyjnego, znajdując zastosowanie w rozpoznaniu podłoża gruntowego, odnajdywaniu pustek na terenach aktywnych sejsmicznie i górniczo oraz do szacowania grubości warstw nawierzchni drogowych. Wraz z rozwojem technik komputerowych na początku XXI w. środowisko naukowe i akademickie mocno zainteresowało się technikami georadarowymi z uwagi na możliwość implementowania danych pomiarowych do programów komputerowych tworzących grafiki i modele 3D [2].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...