Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne

Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono skład i znaczenie nawierzchni, analizując ich kluczowe elementy i rolę w zapewnieniu trwałości i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Konstrukcje nawierzchni drogowych różnią się w zależności od przeznaczenia oraz materiałów użytych do budowy. Wyróżniamy nawierzchnie dla pojazdów samochodowych, które mogą być podatne lub półsztywne, z asfaltową warstwą ścieralną, warstwą nawierzchniową z kostki kamiennej, betonowej lub płyt prefabrykowanych, mieszanką niezwiązaną lub sztywne. Informacje te są zawarte w zbiorze wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra Infrastruktury – WR-D-63: Katalog typowych konstrukcji nawierzchni jezdni przeznaczonych do ruchu bardzo lekkiego oraz innych części dróg.

Nawierzchnie podatne i półsztywne

Nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną mogą składać się z kilku warstw, które wspólnie zapewniają odpowiednią wytrzymałość i stabilność:

  1. Warstwa ścieralna: jest to najwyższa warstwa nawierzchni, która bezpośrednio styka się z kołami pojazdów. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności oraz odporności na ścieranie.
  2. Warstwa wiążąca: warstwa ta pełni rolę łącznika pomiędzy warstwą ścieralną a podbudową, zapewniając trwałe połączenie między ni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.