TBM Faustyna na półmetku drążenia trzeciego tunelu między Żabieńcem a Kozinami
Mniejsza maszyna TBM Faustyna wydrążyła już połowę trzeciego jednotorowego tunelu, który połączy stację Łódź Żabieniec z przystankiem Koziny. Na przystankach Koziny, Polesie i Śródmieście kontynuowane są roboty podziemne. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie. Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 2 mld zł jest współfinansowane z FEnIKS.
TBM Faustyna wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny pod koniec lutego br. Na odcinku o długości ok. 750 metrów mechaniczny „kret” buduje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.
Faustyna wykonała blisko 375 metrów, osiągając półmetek drążenia. Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Wzmacnianie gruntu w centrum miasta
Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia pod centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m, w których specjalistyczna maszyna wykona iniekcje polegające na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Do tej pory wybudowano 5 szachtów. Trwa budowa kolejnych 2 szachtów między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe 2 szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie 9 szachtów.
Aby bezpieczne wybudować każdy szacht wykonawca musi wcześniej przeprowadzić szczegółową inwentaryzacje terenu oraz usunąć kolizje z podziemną infrastrukturą. Niezbędne są uzgodnienia z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości, w celu ograniczenia utrudnień dla mieszkańców.
Budowa podziemnych przystanków
Wykonawca systematycznie realizuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Ułożono nowe tymczasowe torowisko tramwajowe w rejonie skrzyżowania Zielona/Kościuszki. Prace te były niezbędne dla dalszej budowy ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.
Na Polesiu po przejściu dużego TBM postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Przy Dworcu Fabrycznym postępuje budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” – kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
PLK SA złożyły wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy tunelu i rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.
Priorytetem PLK SA pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.
źródło i fot. PLK PKP S.A.
Przeczytaj również: Rozpoczęły się prace przy budowie tunelu pod torami na przystanku Biała Podlaska Wschodnia
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...