Maszyny do budowy, naprawy i utrzymania dróg. Przegląd na podstawie układów rozrządu

Dzięki nowoczesnym maszynom drogowym praca przy budowie dróg może przebiegać sprawnie, wygodnie i bezpiecznie. W zależności od przeznaczenia sprzętu montuje się w nich różne rodzaje napędu. Przewagę mają tutaj silniki spalinowe, które odznaczają się wysoką mocą i pełną mobilnością. Potencjalni użytkownicy mają wybór między prostymi i lekkimi silnikami benzynowymi a wytrzymałymi i mocnymi silnikami wysokoprężnymi [1].

Na przestrzeni lat inżynierowie udoskonalają budowę silników spalinowych, modernizują ich podzespoły oraz konstrukcję ich układów, dążąc do uzyskania zadowalających osiągów przy niewielkiej pojemności skokowej oraz spalaniu paliwa. Modernizacji uległ sam układ rozrządu, ale starsze konstrukcje nie zostały w całości wyparte przez nowe, lepsze układy. Starsze, lecz udoskonalone układy rozrządu, są stosowane w innych pojazdach czy maszynach ze względu na to, że spełniają wymagania założone przez producentów maszyn [7].

Silnik benzynowy

Spalanie paliwa odbywa się za pomocą iskry elektrycznej, którą generuje świeca zapłonowa, zatem do prawidłowego działania potrzebne są energia elektryczna oraz mieszanka paliwowo-powietrzna. Zaletą silnika benzynowego jest jego prosta konstrukcja oraz niewielka waga. Ten rodzaj napędu jest wykorzystywany w niewielkich i przenośnych narzędziach. Wadą silników benzynowych jest wyższe spalanie w porównaniu do silników wysokoprężnych [2, 3].

Silnik wysokoprężny

Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się samoczynnie, na skutek wysokiego ciśnienia i temperatury panującej w komorze spalania. W silnikach wysokoprężnych nie ma potrzeby stosowania świec wytwarzających iskrę. W ich miejsce zastosowano świece żarowe, które są...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.