Most pieszo-rowerowy na Pragę

28 marca 2024 r. oddano do użytku most pieszo-rowerowy w centrum Warszawy. Nowa przeprawa nie tylko znacząco poprawia dostępność komunikacyjną pomiędzy Śródmieściem a Pragą, lecz stanowi także wyraz nowatorskich rozwiązań technicznych i architektonicznych.

Prace budowlane nad mostem na warszawską Pragę rozpoczęły się w styczniu 2022 r. Został on zaprojektowany z uwzględnieniem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, które zapewniają nie tylko niezbędną wytrzymałość, ale także efektywność i estetykę. Most, zbudowany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu, opiera się na siedmiu podporach z żelbetu i poszerza się na dwie rampy na lewym brzegu nad bulwarami, co umożliwia przepływ pieszych i rowerzystów. Jest to najdłuższy most pieszo-rowerowy w Polsce i jeden z najdłuższych na świecie – dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge. Inwestorem przeprawy jest Zarząd Dróg Miejskich. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex S.A. Dokumentacja projektowa została zrealizowana przez warszawską pracownię Schuessler Plan Inżynierzy, na podstawie pracy konkursowej zrealizowanej wspólnie z pracownią DKFS Architects z Londynu. W międzynarodowym konkursie o angaż starało się niemal 40 biur projektowych.

Koncepcja mostu została doceniona za powściągliwą, a zarazem elegancką formę, doskonale wpisującą się w otoczenie. Uznana została także wysoka jakość aspektów architektonicznych i wykorzystanych detali. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto.

Ustrój niosący

Ustrój niosący mostu na Pragę został zbudowany w oparciu o konstrukcję skrzynkową o zmiennej wysokości i szerokości konstrukcyjnej. Konstrukcja pomostu jest załamana w planie, co dodaje mu nie tylko wyjątkowego charakteru, ale również zwiększa jego wytrzymałość i stabiln...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.