Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie

Artykuł dotyczy analizy możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie. Opisano strukturę mostu, przeprowadzone modele obliczeniowe, badania dynamiczne pod ruchem oraz analizy numeryczne po kalibracji.

W okresie od połowy XIX w. do wybuchu II wojny światowej intensywnie rozwijała się infrastruktura kolejowa. Wraz z nią powstawały liczne obiekty kolejowe. Na terenach polskich dużym wyzwaniem była budowa mostów przez Wisłę, wymagająca rozwiązań o znacznych rozpiętościach przęseł. W tym czasie powstały m.in. warszawski Most Kierbedzia o rozpiętości ok. 79 m, dwupoziomowy most kolejowo-drogowy pod Cytadelą o rozpiętości ok. 66 m czy most Poniatowskiego o rozpiętości ok. 80 m. Równolegle na terenach pruskich powstało również kilka dużych mostów kolejowych. Były to m.in. obiekty w Toruniu, Grudziądzu oraz Tczewie. Dwutorowy most kolejowy na Wiśle w Tczewie, zbudowany w 1891 r., był jednym z największych przęseł kratowych o rozpiętości 128,60 m. Pierwotnie była to konstrukcja składająca się z sześciu swobodnie podpartych soczewkowych przęseł kratowych [1]. W czasie II wojny światowej obiekt uległ jednak zniszczeniu (fot. 1).

Po wojnie odbudowa mostu była prowadzona przez Warszawskie Biuro Studiów i Projektów Budownictwa Kolejowego pod kierownictwem Konrada Liśkiewicza. W 1958 r. obiekt został oddany do użytkowania w obecnym kształcie (fot. 2). Ostatni remont mostu został wykonany na podstawie dokumentacji projektowej z 2007 r. [2]. W kolejnych latach podczas modernizacji linii kolejowej E-65 na odcinku Warszawa – Gdańsk pozostawiono obiekt bez jego przebudowy. Parametry funkcjonalne związane z możliwością przenoszenia obciążeń użytkowych od taborów poruszających się po zmodernizowanej linii wymagały ograniczenia prędkości do 60 km/h. W 2015 r. Na zlecenie PKP PLK S.A. wykonano przegląd specjalny przez firmę CADmo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.