Diagnostyka systemów podwieszeń mostów

Artykuł opisuje badania dynamiczne przeprowadzone na systemie podwieszenia mostu Rędzińskiego we Wrocławiu przez międzynarodowy zespół naukowy w ramach projektu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).

Cięgna podwieszające obiekty mostowe (wieszaki w mostach łukowych i wiszących czy tzw. „wanty” w mostach podwieszonych) są newralgicznymi elementami konstrukcyjnymi. Należą do grupy elementów wiotkich, o stosunkowo małych przekrojach (tj. łatwych do uszkodzenia w przypadku kolizji drogowej na moście), a jednocześnie bardzo odpowiedzialnych – to dzięki nim ciężar pomostu i obciążenia użytkowe są przenoszone na dalsze, główne elementy konstrukcyjne – łuki, pylony czy liny nośne. Zerwanie wieszaka lub cięgna podwieszającego może w sytuacji skrajnej prowadzić nawet do katastrofy obiektu mostowego, jak miało to miejsce na Tajwanie w 2019 r. (fot. 1) [1].

Diagnostyka systemów podwieszeń obiektów mostowych jest bardzo ważnym działem utrzymania mostów, przy czym kontrola sił w cięgnach jest związana z wysoce specjalistycznymi działaniami operacyjnymi w odniesieniu do obiektów niewyposażonych w monitoring strukturalny SHM (tj. w system pozwalający na bezpośredni odczyt sił w cięgnach). Istnieje kilka metod diagnostycznych (inwazyjnych oraz nieinwazyjnych) o różnym poziomie skomplikowania [2]. W niniejszym artykule opisano metodę pomiarów dynamicznych (nieinwazyjną) wykorzystaną do wyznaczania sił w cięgnach podwieszających.

Projekt badawczy NAWA

Metodę pomiarów dynamicznych zastosowano na potrzeby diagnostyki systemu podwieszenia mostu Rędziń­skiego we Wrocławiu. Badania wykonano w ramach projektu naukowego realizowanego przez 6-osobowy, międzynarodowy, polsko-portugalski zespół (fot. 2). Projekt badawczy „Dynamic monitoring of...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.