Posadowienie kładki pieszo-rowerowej – studium przypadku

MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_5
Rys. 5. Przykładowe wykresy zbieżności reakcji w manualnym procesie iteracyjnym
MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_6
Rys. 6. Przemieszczenia pionowe kompletnego modelu kładki i posadowienia
MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_7
Rys. 7. Dodatkowe naprężenia poziome w podłożu wywołane oddziaływaniem kładki [kPa]

Osady neogeńskie są reprezentowane przez kompleks iłów serii poznańskiej, których strop w rejonie projektowanej inwestycji zalega od ok. 8,8 m do 13,5 m p.p.t., tj. w przedziale rzędnych ok. 50,1-45,2 m n.p.m. W obrębie iłów występują przewarstwienia piasków drobnych i pylastych. Osady piaszczyste tworzą nieregularne soczewki o miąższości dochodzącej do ok. 6,0 m. Iły serii poznańskiej należą do gruntów silnie ekspansywnych.

Osady holoceńskie zalegają bezpośrednio na stropie iłów, a ich miąższość jest zmienna i wynosi kilka metrów. Skład stanowią pakiety: nasypów niekontrolowanych, piasków rzecznych, gruntów organicznych i mułków – gruntów zastoiskowych w postaci pyłów. Do holoceńskich osadów pochodzenia antropogenicznego należy pokład współczesnych osadów kulturowych – warstwa nasypów (budowlanych i niebudowlanych) zbudowanych z mieszaniny: gleby, żużla, betonu, cegły, piasków gliniastych, glin piaszczystych, piasków drobnych, humusu i śmieci. Miąższość nasypów na analizowanym terenie wahała się od ok. 5,8 m do 7,5 m. Ze względu na punktowe rozpoznanie podłoża gruntowego rzeczywista miąższość warstwy nasypów lokalnie może być większa. Poniżej warstwy nasypów zalega warstwa gruntów organicznych w postaci namułów, namułów gliniastych czy humusowych piasków gliniastych o nieznacznej miąższości – od 0,3 m do 0,7 m. Strop gruntów niespoistych wytworzonych w postaci piasków rzecznych zawiera się między 50,7-53,1 m n.p.m. i charakterystycznej miąższości 1,9-3,9 m. Tylko w jednym punkcie badawczym (zachodni przyczółek), zlokalizowanym w rejonie starego koryta Warty, stwierdzono warstwę mułków w postaci pyłów piaszczystych/pyłów.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.