Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspektyw rozwojowych zastosowań betonu w budownictwie mostowym.
Obiekty mostowe to, jak dobrze wiadomo, fundamenty, podpory oraz przęsła. Te dwie pierwsze części wykonywane są niemal wyłącznie jako żelbetowe. Stalowe przęsła oparte są na takich właśnie fundamentach i podporach, ale często określamy takie obiekty mianem mostów stalowych, choć dotyczy to wyłącznie przęseł. Niniejsze opracowanie obejmuje wyłącznie rolę betonu w przęsłach mostowych: to stanowi świadomie wybrany zakres tego opracowania.
Podstawowe kierunki zastosowań betonu we współczesnym mostownictwie
Kierunki rozwoju mostownictwa na świecie i w Polsce są przedmiotem stosunkowo niedawnej (rok wydania – 2019) monografii [5]. Na tej podstawie przedstawione tu będą prognozy dotyczące dalszych, spodziewanych zastosowań betonu w tym dziale budownictwa. Dotyczą one tylko niektórych zagadnień, subiektywnie – zgodnie z zapowiedzią – wybranych przez autora.
O roli betonu we współczesnym mostownictwie można wnioskować, między innymi analizując obiekty rekordowe w skali świata pod względem rozpiętości przęsłowych i rodzaju konstrukcji oraz jej materiału – stali i betonu właśnie. Najczęściej budowane są konstrukcje belkowe. Warto zauważyć, że w ich zakresie „beton (dokładniej: beton sprężony) pokonał stal”. Rekordowym obiektem o przęsłach stalowych jest most Coste e Silva (Rio Niterói) w Brazylii, wybudowany w 1974 r. (47 lat temu!), którego najdłuższe przęsło ma 300 m. W 1998 r. wzniesiono w Norwegii most z betonu z przęsłem o rozpiętości 301 m [6], a więc dłuższym od wymienionego „rekordu stalowego” o metr. Jest to spektakularne osiągnięcie. Tak znaczna rozpiętość możliwa była do uzyskania przez zastosowanie betonu lekkiego klasy LC60 w środkowej części centralnego przęsła, podczas gdy całą pozostałą część przęseł wykonano z betonu klasy C65 o normalnej gęstości [6]. Miało to na celu zredukowanie ciężaru własnego konstrukcji, która w przypadku tak wielkich obiektów ma dominujące znaczenie. O przyszłości trudno jest odpowiedzialnie wyrokować, ale takie „mieszanie” różnych betonów może być szerzej stosowane i to z dobrym skutkiem technicznym i ekonomicznym. Są już tego nowsze przykłady. Warto spostrzec, że wysokość przęsła mostu Stolma jest zmienna parabolicznie od 3,5 m (w środku rozpiętości) do 15,0 m (nad podporami), grubość środników przekroju poprzecznego jest zmienna wzdłuż mostu – od 0,45 m do 1,0 m, czyli są one stosunkowo cienkie. Generalnie przekrój poprzeczny jest bardzo oszczędny.
Czy norweski rekord rozpiętości betonowego przęsła belkowego o przekroju skrzynkowym zostanie pobity? Nic obecnie na to nie wskazuje. I chyba nie ma nawet obecnie takiej potrzeby, skoro większe rozpiętości przęsłowe mostów betonowych mogą być ekonomicznie osiągane przy zastosowaniu innego rodzaju konstrukcji, na przykład podwieszonej. Nie można nie nadmienić, że w oficjalnych rankingach światowych najdłuższe przęsło „betonowe” należy od 2006 r. do chińskiego mostu Shibanpo. Słowo „betonowe” ujęto w cudzysłów, ponieważ główne przęsło tego obiektu, mające rozpiętość 330 m, jest konstrukcja hybrydową – jego centralna część o długości 108 m jest ze stali (rys. 1).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...