Obciążenia ruchome starych mostów kolejowych

Artykuł analizuje obciążenia ruchome starych mostów kolejowych, porównując układy sił w różnych schematach obciążeń. Autor używa mnożnika obciążenia do porównywania skuteczności różnych grup obciążeń. Praca skupia się także na wpływie zmian w ciężarach lokomotyw i schematach obciążeń na nośność projektową mostów kolejowych.

Stare i nowe obiekty mostowe zostały wybudowane z uwzględnieniem ówczesnych norm obciążeń i wytycznych wymiarowania. Niezależnie od czasu powstania obiektów są one poddane obecnym obciążeniom eksploatacyjnym o zróżnicowanych układach osi i naciskach. W celu zachowania bezpieczeństwa mostów konieczne jest porównywanie ze sobą takich grup obciążeń. W pracy podano algorytmy sprowadzania złożonych układów sił do jednego rodzaju, np. obciążenia zastępczego, i porównywanie ich skuteczności z zastosowaniem mnożnika obciążenia.

Zmiany ciężarów lokomotyw

W normach i wytycznych projektowania starych mostów kolejowych jest widoczne odwzorowywanie budowy parowozów z uwzględnieniem ich ciężaru i geometrii kół. Stąd ujęte w schematach obciążeń mostów siły nacisków na osie. Z porównania takich schematów widoczne są zmiany konstrukcji lokomotyw [6]. Na rys. 1 przedstawiono schematy obciążeń stosowanych 100 lat temu na budowanych wówczas liniach kolejowych. W schemacie a z 1901 r. do elementów krótkich stosowano zwiększone naciski, gdy występowała mniejsza liczba osi: 4 − 18 ton, 3 – 19 ton, 2 – 20 ton [4, 6]. W przypadku schematu b z 1923 r. w elementach dłuższych stosowano dwie lokomotywy [4].

Z porównania sił skupionych P widoczny jest znaczny ich przyrost w okresie zaledwie 22 lat. Naciski na osie w lokomotywie z 1901 r. są niewiele mniejsze od współcześnie stosowanych lokomotyw, jak w przypadku lokomotywy ST43. W l...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.