Tunel w Świnoujściu otwarty
Sixense przeciera szlaki kompleksowej obsługi monitoringu, od geotechnicznego i geodezyjnego, przez środowiskowy i strukturalny, po satelitarny. Tomasz Fotyga, Technical Manager Sixense w Polsce, specjalnie dla czasopisma „Mosty” opisuje przebieg prac przy tunelu w Świnoujściu i oraz innych inwestycjach tunelowych.

Tunel w Świnoujściu, który przywraca Polsce wyspę Uznam i pozwala ominąć przejazd przez Niemcy, a także chroni przed spędzeniem połowy dnia na przeprawie mostowej, został ukończony. Jaką rolę Sixense pełniło przy tej inwestycji?
Jako Sixense Group jesteśmy światowym liderem monitoringu z doświadczeniem w 21 krajach, częścią grupy VINCI, jednej z wiodących na świecie firm budowlanych. Sixense w Polsce jest marką w portfolio Soletache Polska Sp. z o.o. specjalizujacą się w świadczeniu usług z zakresu monitoringu. Przy tunelu w Świnoujściu zajmowaliśmy się monitoringiem przemieszczeń i deformacji terenu oraz obiektów podczas budowy, a także po zakończeniu głównych prac budowlanych w okresie stabilizacji. Zabezpieczaliśmy inwestycję przed potencjalnym wzrostem kosztów, gdyż każda awaria wiąże się z przedłużeniem prac. Świadomość monitoringu w Europie wzrosła po głośnej katastrofie przy budowie odcinka linii kolejowej Heatrow Express w latach 90., przez co koszt inwestycji wzrósł czterokrotnie(!). A my tę świadomość budujemy w Polsce.
Jaki jest status quo?
Na fali wznoszącej. Coraz więcej takich inwestorów, jak PKP SA, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czy urzędy wojewódzkie, jest świadomych tego, że na rynku istnieją narzędzia pozwalające wychwycić awarię na wczesnym etapie budowy i ograniczyć ryzyko do minimum.
Co więcej, zaczynamy zauważać, że prawie w każdym przetargu na budowę infrastruktury, organizowanym przez jednostki publiczne, jest napisane wprost, że określone obiekty należy wyposażyć w odpowiedni system monitoringu, np. strukturalnego. I to się zaczęło pojawiać 3-4 lata temu.
Dlaczego zostaliście wybrani do projektu?
Przede wszystkim dzięki międzynarodowemu doświadczeniu. Specjalizujemy się w robotach tunelowych i technologie pomiarowe są nam dobrze znane. Jako Sixense Group obsługiwaliśmy m.in. inwestycję w Seattle z udziałem maszyny TBM Bertha o największej średnicy na świecie – 17,5 m. Jesteśmy także obecni w Paryżu, gdzie wykonywanych jest ponad
200 km nowych linii metra. Jako część międzynarodowego zespołu nie boimy się sięgnąć po wsparcie z naszych oddziałów i powiedzieć: „przyjedź, pokaż nam”. Jak się uczyć, to od najlepszych! Dzięki naszej stałej obecności przy projekcie mogliśmy na bieżąco dostosowywać prace pomiarowe do sytuacji, usprawniło to cały proces budowy.
W Polsce obsługujecie największe projekty tunelowe.
Tak, w Gdańsku obsługiwaliśmy podwodny tunel drogowy pod Martwą Wisłą, użyliśmy zautomatyzowany monitoring geotechniczny w czasie pracy maszyny TBM Damroka o średnicy 12,6 m. Natomiast w Łodzi obsługujemy budowę tunelu średnicowego – gdzie są dwie maszyny TBM: Faustyna o średnicy 8,8 m i Katarzyna o średnicy 13,06 m. Jesteśmy solidną i uczciwą firmą. Potrafimy też być elastyczni i dostosować się do aktualnych warunków na budowie, co przynosi obopólne korzyści.
Wróćmy do Świnoujścia.
Ten projekt był dla nas typowy, jeśli chodzi o zakres prac. Nie spotkaliśmy się z żadnymi rozwiązaniami pomiarowymi, z którymi nie mieliśmy
do czynienia wcześniej. Także merytorycznie byliśmy gotowi na wszystko. Poszliśmy w stronę zrobotyzowanych tachimetrów i pomiarów w czasie rzeczywistym, czyli naszego flagowego systemu Cyclops. Systemy zamontowaliśmy zarówno na powierzchni terenu do monitorowania osiadań gruntu w czasie przejścia tarczy TBM, jak również w środku do monitorowania przemieszczeń 3D obudowy tunelu, związanego z budową
wyjść ewakuacyjnych. Drugim sztandarowym produktem, który wdrożyliśmy, jest nasza platforma Geoscope do dystrybucji i analizy danych. Dzięki temu klient miał możliwość wglądu do danych oraz zapoznania się z sytuacją, jeśli jakikolwiek próg alarmowy został przekroczony.
Największym wyzwaniem w czasie realizacji prac był COVID-19, który miał wpływ na wszystkie firmy budowlane w tamtym czasie, ale poradziliśmy sobie z tym problemem znakomicie.
W jakich technologiach drążony był tunel w Świnoujściu?
Najważniejszy odcinek to drążenie maszyną TBM Wyspiarka o średnicy 13,4 m typu Slurry TBM, ale wykorzystano także metodę Cut & Cover, czyli
podstropową. Technologia Cut & Cover była związana z budową komory startowej oraz odbiorczej. Podobna technologia, czyli obudowa wykopu w metodologii ścian szczelinowych, została wykorzystana do budowy
odcinków rampowych. Zastosowaliśmy urządzenia typu inklinometry, piezometry oraz czujniki naprężeń zainstalowane na rozporach stalowych. Dodatkowo na gazociągu zainstalowaliśmy czujnik drgań. I tu, muszę przyznać, że klient, będący jednym z operatorów gazociągów w Polsce, powiedział, że jesteśmy pierwszą firmą, która wykonywała monitoring drgań tak, jak oni to sobie wyobrażali, i jesteśmy z tego dumni.
A na odcinku z udziałem „mechanicznego kreta” TBM?
Mieliśmy więcej systemów zautomatyzowanych. Jeśli chodzi o Uznam, wybraliśmy geodezyjne ręczne pomiary osiadania gruntu. Projektanci mają swoje założenia, ale żeby to potwierdzić, potrzebna jest taka firma jak nasza, która wykona monitoring. Dzięki temu kontrolujemy osiadanie i tunelowanie przebiega sprawnie.
A Wolin?
Wykorzystaliśmy automatykę, system Cyclops, do kontroli przemieszczeń 3D terenu, jak i zlokalizowanych tam obiektów. Jeśli chodzi o monitoring
wgłębny, czyli geotechniczny, postawiliśmy na automatyczne inklinometry i czujniki do pomiaru ciśnienia. Całość spinał Geoscope. Muszę podkreślić
bardzo dobrą organizację ze strony głównego wykonawcy, czyli firmy PORR Gmbh, Porr Polska i Gulermak Polska. Oni wiedzieli, co robili. Klient był
świadomy, do czego służy monitoring. Czego nauczyliście się przy tym projekcie? Że dobra organizacja pracy i współpraca ze wszystkimi uczestnikami procesu budowlanego oraz doświadczenie to podstawa sukcesu. Bo ważnym elementem tej układanki są właściwi ludzie na właściwych miejscach!
Odwiedź stronę firmy – https://www.sixense-group.pl/
Przeczytaj również: Piotr Kledzik: Budowanie to biznes prowadzony przez i dla ludzi
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...