Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W niniejszym artykule przedstawiono najnowsze kierunki w zakresie zdalnych inspekcji konstrukcji mostowych. Zaprezentowano zestawienie najnowszych technologii stosowanych do inspekcji opartych na komputerowych systemach obrazowania i innych systemach bezkontaktowych (w tym LiDAR, termowizja) instalowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (UAV) i pojazdach naziemnych.
Wraz z upływem czasu obiekty mostowe w trakcie użytkowania ulegają stopniowej degradacji i konieczna staje się regularna ocena tak zmieniającego się stanu konstrukcji. Dzięki najnowszym osiągnięciom naukowym i technologicznym staje się ona coraz bardziej efektywna oraz zautomatyzowana. Wdrażanie inteligentnych strategii kontroli pozwala z wyprzedzeniem przewidywać awarie krytycznych elementów, a także pomaga wspierać strategie utrzymaniowe zmierzające do unikania przyszłych awarii. Nowoczesne metody inspekcji umożliwiają nie tylko lepsze wykrywanie uszkodzeń, ale również planowanie kolejnych działań w przypadku uszkodzeń już istniejących, ułatwiają także sporządzanie raportów na temat tych uszkodzeń, jak również pozwalają na bardziej kompleksowe analizy statystyczne, co z kolei wpływa na podejmowanie decyzji o dalszej eksploatacji obiektów mostowych.
Początkowo ocena konstrukcji była realizowana wyłącznie przez wykwalifikowany personel (inspektorów, specjalistów, naukowców) wyposażony w odpowiednie narzędzia i instrumenty. Taka ocena (inspekcja, przegląd, ekspertyza) wymaga okresowej obecności wykwalifikowanego personelu na obiekcie, dostępu do wskazanych miejsc i realizacji precyzyjnych, czasochłonnych czynności, w tym pomiarów, których wynik jest podatny na błędy ludzkie.
Następnie pojawiły się pierwsze automatyczne systemy, które zapoczątkowały trwający obecnie trend na systemy SHM (ang. structural health monitoring). Raz zainstalowane przez wykwalifikowanym personel czujniki okresowo przekazują wyniki realizowanych pomiarów. Obecność personelu na obiekcie ogranicza się do momentu instalacji czujników, ich konserwacji i ewentualnego demontażu. Systemy SHM nadal wymagają przygotowań, m.in. w postaci dokładnego zdefiniowania punktów pomiaru, które w większości przypadków nie mogą już być zmieniane lub ich zmiana wiąże się z dużym nakładem pracy. Stosowanie SHM ma na celu poprawę bezpieczeństwa monitorowanych konstrukcji poprzez wczesne wykrywanie uszkodzeń, a także wynikające z tego zmniejszenie kosztów utrzymania tych konstrukcji poprzez szybką naprawę wczesnych stadiów degradacji. Zalety stosowania SHM wynikają m.in. z możliwości analizy wielokrotnie powtarzanych pomiarów w zdefiniowanych wcześniej punktach pomiarowych. Wykrywanie uszkodzeń jest oparte na wychwytywaniu zmian właściwości materiałów lub geometrii konstrukcji w tych punktach w funkcji zmieniających się warunków brzegowych. Wynik analizy zależy w dużej mierze od liczby zastosowanych czujników oraz ich prawidłowej lokalizacji, co z kolei jest związane z zaawansowanym procesem przygotowawczym obejmującym wskazanie cech konstrukcji wrażliwych na uszkodzenia oraz analizą statystyczną pozwalającą znaleźć równowagę między kosztem systemu a potencjalnymi korzyściami i ograniczeniem ryzyka jego nieskuteczności (np. na skutek zastosowania zbyt małej liczby czujników, złej lokalizacji czujników itp.).
W przypadku długoterminowego SHM, gdy pomiary są zbierane i porównywane przez lata, wynikiem tego procesu są okresowo aktualizowane informacje dotyczące zdolności konstrukcji do wykonywania zamierzonej funkcji, uwzględniające naturalne starzenie się konstrukcji w stabilnym środowisku. Natomiast krótkoterminowe SHM służy do szybkiego sprawdzania stanu konstrukcji i ma na celu dostarczenie w czasie zbliżonym do rzeczywistego wiarygodnych informacji dotyczących integralności konstrukcji podczas wystąpienia ekstremalnych zdarzeń, takich jak trzęsienia ziemi lub obciążenia wybuchem, jak i po nich.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...