Stabilizacja i poziomowanie płyt betonowych metodą iniekcji – innowacyjna naprawa nawierzchni betonowych

Rozpowszechnienie nawierzchni z betonu cementowego na drogach krajowych, samorządowych i prywatnych stawia przed ich zarządcami nowe wyzwania dotyczące wyboru technologii napraw, które można przeprowadzić szybko i stosunkowo niskimi nakładami środków. Dobór technologii naprawy powinien być zależny od rodzaju i wielkości uszkodzenia, dlatego ważna jest znajomość różnych technologii napraw, aby wybrać właściwą i uzyskać długotrwałą poprawę stanu nawierzchni.

Z praktyki wynika, że częstymi problemami w nawierzchniach betonowych są osiadania i pionowe ruchy płyt, tzw. „klawiszowanie”. Przyczyn takiego zjawiska może być wiele, ale bezpośrednimi czynnikami są osłabienie i ubytki warstw podbudowy. Problem dotyczy wszystkich rodzajów nawierzchni betonowych. Zarówno w płytach swobodnych, jak dyblowanych i kotwionych zjawisko przemieszczania pionowego może wystąpić po kilku, kilkunastu latach eksploatacji i prowadzi do spękań oraz odłamania narożników płyt. Poważne uszkodzenia, jak np. krzyżowe spękania przebiegające przez całą grubość płyty, muszą być naprawiane metodą wymiany całych płyt lub ich części. Naprawy takie są kosztowne, ponieważ: a) wymagają długotrwałego zamknięcia remontowanego odcinka lub pasa ruchu ze względu na proces pielęgnacji tradycyjnego betonu albo b) muszą być wykonane z materiałów tzw. szybkosprawnych, które umożliwiają przywrócenie ruchu w ciągu 12-24 godz. od rozpoczęcia remontu, ale zawierają bardzo drogie komponenty.

W celu uniknięcia poważnych uszkodzeń prowadzących do drogich remontów należy prowadzić regularną diagnostykę stanu nawierzchni. Zarysowania oraz przemieszczenia płyt są stosunkowo łatwe do zdiagnozowania przy pomocy prostych narzędzi oraz charakterystycznych odgłosów pochodzących od drgań płyty. Do diagnostyki stosuje się również automatyczne techniki pomiarowe, np. metoda georadarowa, jednak w pojedync...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.