Posadowienie kładki pieszo-rowerowej – studium przypadku

Pierwotnie kładkę zaprojektowano jako konstrukcję żelbetową, stawiając na walory stylistyczne betonu architektonicznego. Rozwiązanie to okazało się jednak problematyczne z uwagi na zbyt duży ciężar własny elementów konstrukcyjnych. Zatem na wczesnym etapie projektu sięgnięto po bardziej wytrzymałe materiały: główną konstrukcję nośną zaprojektowano jako stalowy przekrój skrzynkowy, natomiast konstrukcję nawierzchni przewidziano jako niezespoloną płytę z materiału kompozytowego FRP (ang. fiber-reinforced polymer). Zmniejszenie ciężaru własnego pozwoliło na wyraźną redukcję ugięć konstrukcji.

MOS_3_23_Andrzej_T_Wojtasik_POSADOWIENIE_KLADKI_PIESZO-ROWEROWEJ_RYS_4_C
Rys. 4. Blok jet grouting przed czołem fundamentu: mapa przemieszczeń poziomych fundamentu i bloku J-G [mm]

Warunki gruntowo-wodne

Pod względem fizyczno-geograficznym omawiany teren znajduje się na obszarze makroregionu Pojezierze Wielkopolskie, a dokładnie w mezoregionie Poznański Przełom Warty rozumianym jak obszar doliny Warty od Mosiny do Obornik Wlkp. Jednostka ta graniczy od zachodu z Pojezierzem Poznańskim, a od strony wschodniej z Równiną Wrzesińską.

Teren znajduje się w zurbanizowanej części Poznania i był w przeszłości zmieniany antropogenicznie, o czym świadczą warstwy nasypów niekontrolowanych o znacznej miąższości stwierdzone w każdym punkcie badawczym.

Sieć hydrograficzna jest reprezentowana przez rzekę Wartę i kanał ulgi rzeki Cybiny, nad którymi zaprojektowano obiekty. W odległości około 0,4 km na północny-wschód od omawianego obszaru jest zlokalizowane sztuczne Jezioro Maltańskie o powierzchni 64 ha, maksymalnej długości 2220 m i szerokości 460 m. Średnia głębokość jeziora wynosi około 3,1 m. Zbiornik ten powstał w 1952 roku w wyniku spiętrzenia rzeki Cybiny.

W podłożu projektowanych kładek stwierdzono występowanie utworów holoceńskich oraz neogeńskich.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.