II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 – 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium: „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa”. Było to drugie seminarium, które jest kontynuacją w odmienionej formule dotychczasowych 30-tu edycji seminariów: „Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów” organizowanych przez poznańskie środowisko mostowców. Organizatorami tej edycji seminarium jest Oddział Wielkopolski Związku Mostowców RP, przy współpracy firm DWD Service i SMP Projektanci. Patronat honorowy nad seminarium objął Prezydent Miasta Poznania, a partnerem merytorycznym były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Tradycyjnym celem organizatorów jest wymiana wiedzy i doświadczenia z zakresu projektowania, stosowanej technologii budowy, wzmacniania i przebudowy mostów, a także przedstawienie wybudowanych obiektów mostowych. Zawarte w księdze konferencyjnej referaty i ich prezentacja na seminarium, a także dyskusja w czasie poszczególnych sesji, jak i rozmowy kuluarowe potwierdziły, że tematyka seminarium jest ciągle aktualna. W konsekwencji uważam, że zamierzone cele konferencji zostały osiągnięte. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim autorom referatów za trud związany z ich przygotowaniem i wygłoszeniem. Chciałbym również podziękować sponsorom, dzięki którym można było łatwiej osiągnąć postawione cele oraz uatrakcyjnić przebieg seminarium.
W seminarium wzięło udział ponad 270 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe: pracownicy naukowi, projektanci, przedstawiciele firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej zajmujących się budową i utrzymaniem mostów, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów materiałów oraz sprzętu do budowy i utrzymania mostów. W seminarium wzięli również udział studenci kierunków komunikacyjnych Politechniki Poznańskiej, Gdańskiej i Krakowskiej. Tak szerokie i zróżnicowane spektrum uczestników pozwoliło na wymianę wiedzy i doświadczenia pomiędzy światem nauki i techniki, pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz zajmujących się zarzadzaniem i utrzymaniem infrastruktury komunikacyjnej.
W czasie trwania seminarium odbyło się pięć sesji, na których wygłoszono 27 referatów. Wygłoszone referaty, z niewielkimi wyjątkami, zostały zamieszczone w Księdze Konferencyjnej. W referatach wygłaszanych w poszczególnych sesjach położono m.in. nacisk na zagadnienia dotyczące cyfryzacji przeglądów obiektów mostowych, roli próbnych obciążeń w tworzeniu tzw. cyfrowych bliźniaków (Sesja I), oceny nośności zabytkowych obiektów oraz ich utrzymana i zapewnienia odpowiedniej trwałością (sesja II), technologii budowy obiektów mostowych (sesja IV i V), atakże na problemy związane z utrzymaniem i remontami obiektów mostowych (sesja V). Pojawiły się również w referatach tematy dotyczące optymalizacji czy zagadnienia ekonomiczne (sesja I i IV). Co charakterystyczne, to rosnąca liczba referatów związanych z budową i utrzymaniem obiektów kolejowych. Jest to zapewne odzwierciedleniem wzrostu inwestycji związanych z modernizacją linii kolejowych i w tym kontekście wzrostem nakładów na mosty i wiadukty kolejowe. Uważam, że bardzo ciekawe były referaty, które dotyczyły cyfryzacji dokumentacji mostów i procesu raportowania wyników przeglądów, dotyczące optymalizacji budowy obiektów mostowych oraz związane z szeroko rozumianymi zagadnieniami dotyczących kosztów budowy obiektów. Jest to tematyka, która powinna być moim zdaniem szerzej poruszana na naszej konferencji.
W ramach każdej sesji odbywała się dyskusja nad treścią zaprezentowanych referatów. Prowadzona dyskusja pozwoliła na wymianę myśli dotyczących zagadnień poruszanymi w referatach, a mających swoje przełożenie na aktualne problemy związane z budową, utrzymaniem i przebudową mostów. W czasie dyskusji podkreślano znaczenie wdrażania nowych technologii w przeglądach obiektów mostowych, cyfryzacji dokumentowania wyników przeglądów, jak również w tworzeniu tzw. bliźniaków cyfrowych mostów. Zwracano uwagę na prawidłową budowę obiektów z punktu widzenia podniesienia ich trwałości, a także na skuteczne prowadzenia napraw i remontów mostów i wiaduktów. Ożywioną dyskusję wywołały również zagadnienia dotyczące prawidłowej instalacji tzw. urządzeń obcych na mostach, a w istniejących obiektach na ich konieczną przebudowę w taki sposób, by nie powodowały one wyraźnego pogorszenia warunków eksploatacji, i co bardzo ważne, utrzymania mostów.
W ramach konferencji odbył się bardzo interesujący panel dyskusyjny, poświęcony obiektom zabytkowym znajdujących się w sieci polskich dróg kołowych i kolejowych. Wprowadzeniem do dyskusji były referaty wygłoszone przez prof. B. Rymszę oraz prof. J. Biliszczuka. Mediatorami w dyskusji byli m.in. Piotr Bruss – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji, Region Zachodni PKP PLK S.A., Jerzy Szałygin – Kierownik Wydziału Ekspertów Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków oraz Katarzyna Dziura – zastępca Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Celem tego panelu było zaprezentowanie problemów jaki ma z obiektami inżynierskimi uznanymi za zabytkowe (wpisanymi do rejestracji zabytków) administracja drogowa i kolejowa, projektanci i wykonawcy. Panel ten został poprzedzony sesją II, w której projektanci i eksperci przedstawili kilka wybranych tematów związanych z oceną nośności, przebudową i utrzymaniem obiektów uznanych za zabytkowe. W referatach wprowadzających w dyskusję przestawiono uwarunkowania formalno-prawne związane z ochroną zabytków, formy ochrony zabytków i zasady ewidencji zabytków, a także zaprezentowano wiele starych obiektów, z przesłaniem do uczestników panelu, by podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, które obiekty uznać za zabytkowe, a jeśli nawet nie uznamy je za zabytkowe – jak z nimi postępować. W tym kontekście padła propozycja, by np. przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołać stosowny zespół specjalistów: historyków, architektów, inżynierów mostowców, którzy by zajęli się tym problemem. W dyskusji ścierały się poglądy co do tego, jakie i w oparciu o jakie kryteria zaliczyć obiekty do zabytkowych, które wymagają specjalnego traktowania w procesie remontu i utrzymania. Ponadto wywołany został temat „typowych” obiektów zabytkowych, o wielokrotnie powtarzanych rozwiązaniach konstrukcyjnych i materiałowych – czy należy zachować je wszystkie, czy tylko obiekty reprezentatywne, jako świadkowie historii, a pozostałe rozebrać? Kolejnym istotnym zasygnalizowanym problemem było to, jak podchodzić do remontu i przebudowy obiektów uznanych za zabytkowe, m.in. czy w ramach remontu zachować jedynie formę obiektu czy wszystkie elementy konstrukcyjne i wyposażenia. Mam nadzieję, że dyskusja ta stanie się początkiem odpowiedniej kodyfikacji związanej z kwalifikacją obiektów mostowych jako obiekty zabytkowe, które wymagające ochrony prawnej, jaka powinna być forma tej opieki wraz podaniem zasad postępowania z takimi obiektami. Kodeks ten powinien uwzględniać konieczność zachowania obiektów związanych z materialnym dziedzictwem ludzkości, umożliwiając jednocześnie rozwój społeczeństw i nie hamować postępu w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej. Brak odpowiednich, precyzyjnych przepisów w tym zakresie, jak wynikało z dyskusji, „utrudnia życie” praktycznie wszystkim, którzy mają styczność z obiektami starymi (zabytkowymi): konserwatorom zabytków, administracji drogowej i kolejowej, inwestorom, projektantom i wykonawcom.
W czasie trwania seminarium ogłoszone wyniki konkursu ZMRP na Dzieło Mostowe Roku, a laureatom wręczono stosowne dyplomy i statuetki. W tegorocznej edycji nagrody w poszczególnych kategoriach otrzymali:
– za konstrukcję obiektu mostowego: MOST PRZEZ WISŁĘ W CIĄGU LINII KOLEJOWEJ E30 W KRAKOWIE (Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy; projekt: STRABAG Sp. z o.o. – Koncepcja Architektoniczno – Konstrukcyjna, BBF Sp. z o.o. – Projekt Wyjściowy, E&C Sp. z o.o. – Projekt Zamienny; wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
– za rewitalizację obiektu mostowego: WIADUKT NAD UL. GRZEGÓRZECKĄ / DIETLA W CIĄGU LINII KOLEJOWEJ E30 W KRAKOWIE (Inwestor: Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy; projekt: BBF Sp. z o.o. – Projekt Wyjściowy, TOP Projekt Sp. z o.o. – Projekt Zamienny; wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.)
– za wdrożenie nowych technologii: WIADUKT KOLEJOWY W KM 4+787 LINII NR 1 NA TERENIE PRZEBUDOWANEJ STACJI WARSZAWA ZACHODNIA (inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie; projekt: Top Projekt Sp. z o.o. – Projekt Budowlany i Wykonawczy, Prodesign Sp. z o.o. – Projekt Technologiczny; wykonawca: Budimex S.A., Mostostal Kraków S.A. – Podwykonawca)
Kończąc to krótkie sprawozdanie zapraszam na kolejne seminarium, które planowane jest w Poznaniu w dniach 05 – 06 czerwca 2025 roku. W ramach panelu dyskusyjnego planujemy poruszyć zagadnienia związane z ochroną środowiska, w kontekście budowy i remontu obiektów inżynierskich. Dlatego jesteśmy zainteresowani zgłaszaniem referatów dotyczących tej problematyki. Zapraszam również do zgłaszania innych referatów naukowych i technicznych, w tym prezentujących osiągniecia biur projektów i firm wykonawczych. Taka prezentacja jest doskonałą promocją biura lub firmy.
Arkadiusz MADAJ
Przewodniczący komitetu organizacyjnego
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...