Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach

Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności.

Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu skutecznego zabezpieczenia tych szczelin stosuje się różnorodne rozwiązania techniczne, uwzględniające specyficzne warunki eksploatacyjne oraz obciążenia, którym poddane są mosty. Jednym z kluczowych aspektów w tym kontekście jest ochrona szczelin dylatacyjnych na płycie pomostu, szczególnie gdy są narażone na ruch pojazdów oraz pieszych.

Urządzenia dylatacyjne

Podstawowym środkiem zabezpieczającym szczeliny dylatacyjne są urządzenia dylatacyjne. Obejmują one różnorodne konstrukcje, takie jak jednomodułowe, wielomodułowe oraz palczaste systemy. W przypadku wielomodułowych rozwiązań elementy sterujące mogą być oparte na belkach trawersowych lub mechanizmach nożycowych, co pozwala na efektywne zarządzanie ruchem i obciążeniami.

Przekrycia dylatacyjne

Kolejnym istotnym aspektem są przekrycia dylatacyjne, które stanowią dodatkową warstwę ochronną nad szczelinami dylatacyjnymi. Dostępne są różne rodzaje przekryć, w tym: asfaltowe, polimerowe oraz mechaniczno-asfaltowe i mechaniczno-polimerowe. Każdy z tych materiałów ma swoje charakterystyczne właściwości, takie jak elastyczność, odporność na warunki atmosferyczne oraz trwałość, co pozwala dostosować zabezpieczenie do k...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.