Łukowy wiadukt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Założenia projektowe i stan techniczny po 10 latach eksploatacji

W artykule przedstawiono historyczne konteksty oraz ostateczny koncept projektowy betonowego mostu kolejowego WK11 w Gdańsku. Jest to doskonały przykład harmonii między architekturą a inżynierią.

28 lipca 1909 r. Parlament Pruski uchwalił ustawę o wybudowaniu linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły przez: Gdańsk Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i Leźno, o długości 19,52 km. Otwarcie jednotorowej linii nastąpiło 1 maja 1914 r. i przez okres I wojny światowej kursowały nią cztery pary pociągów osobowych dziennie. W 1919 r., w wyniku zawarcia traktatu wersalskiego, Gdańsk z okolicami odłączono od Rzeszy. Przerwano prace, a odcinek pomiędzy Starą Piłą i Bąkiem nie doczekał się realizacji. W 1920 r. koło stacji Kiełpinek linia została przecięta granicą gdańsko-polską, co spowodowało zmniejszenie ruchu pociągów do trzech par. W dwudziestoleciu międzywojennym na stacji tej pociągi miały wydłużony postój, a podróżni przechodzili odprawy paszportowe i celne. Ponownie w czasie II wojny światowej linia funkcjonowała w pełni (dane historyczne pozyskano ze strony wikipedia.pl).

W marcu 1945 r. Niemcy zorganizowali obronę Gdańska w oparciu o nasyp kolejowy. Aby uzyskać ciągłość pasa obrony, ustawiono parowozy na wiaduktach i następnie wysadzono je tak, aby skutecznie zablokować przejazd. W ten sposób przerwano funkcjonowanie linii na 70 lat. Jednym z największych obiektów mostowych trasy był wiadukt nad obecną ul. Juliusza Słowackiego. Wiadukt ten składał się z trzech części. Dwie skrajne stanowiły masywne murowane przęsła łukowe pełniące rolę przyczółków dla stalowego przęsła głównego o konstrukcji kratownicowej (fot. 1).

W czasie PRL często wracała koncepcja odbudowy kolei, ale konkretne działania przyniósł dopiero nowy, XXI wiek. Szereg prac studyjnych dotyczących opłacalności nowej stare...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.