Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity

W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego.

Diagnostyka nawierzchni drogowych jest podstawowym narzędziem do określania stanu jezdni, poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jedną z metod oceny dróg pod względem ich właściwości funkcjonalnych jest określenie głębokości makrotekstury, czyli różnicy pomiędzy poziomem zagłębień między wystającymi ziarnami grysów w nawierzchni a ich wierzchołkami. Makrotekstura wpływa zatem na odprowadzenie wody z jezdni, w tym na ryzyko wystąpienia poślizgu poruszających się po drodze pojazdów (m.in. zjawiska aquaplaningu), czyli na szorstkość nawierzchni. W środowisku inżynierskim zdania są na ten temat jednak podzielone. Dyskusje skupiają się przede wszystkim na wymaganiach do określania tego parametru, korelacji między stosowanymi metodami badawczymi, a także samej zależności pomiędzy makroteksturą a szorstkością nawierzchni. W celu zweryfikowania różnicy zdań, o których mowa wyżej, przeprowadzono szczegółową analizę problemu na płaszczyźnie teoretycznej i badawczej, którą przedstawiono w dalszej części artykułu.

Przegląd metod badawczych makrotekstury nawierzchni

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny

Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.