Wypełnienie szczelin w nawierzchniach z betonu cementowego

Nawierzchnie z betonu cementowego, ze względu na specyficzną charakterystykę pracy, wymagają dylatowania. Również naprawy wszelkiego rodzaju pęknięć wymagają nacięcia i wypełnienia szczeliny [1].

Szczeliny można podzielić na:

  • rozszerzania (dylatacyjne), poprzeczne lub podłużne na całej grubości płyty, umożliwiające wydłużenie i kurczenie płyt,
  • skurczowe (na pełną grubość lub pozorne – na części grubości płyty), umożliwiające kurczenie płyt (gdy temperatura atmosferyczna spada poniżej temperatury, przy jakiej nawierzchni ułożono),
  • konstrukcyjne stykowe) stosowane przy dobetonowaniu płyty na styk, na całą grubość, do wcześniej wykonanej płyty lub do innych budowli betonowych; swą konstrukcją spełniają funkcję szczelin skurczowych, czasem rozszerzania [2].

Do wypełnienia szczelin w nawierzchniach z betonu cementowego można stosować dwa rodzaje mas:

  • zalewowe na gorąco,
  • zalewowe na zimno (poliuretanowe lub polisiarczkowe) [1].

Masy zalewowe na gorąco

Stanowią mieszaninę składająca się z asfaltu drogowego modyfikowanego dodatkiem kauczuku lub żywic syntetycznych, wypełniaczy i innych dodatków uszlachetniających. Charakteryzują się one dobrą zdolnością wypełniania szczelin, niską spływnością w temperaturze +60°C, bardzo dobrą przyczepnością do powierzchni z betonu cementowego i betonu asfaltowego, zachowaniem elastyczności w niskich temperaturach, odpornością na działanie warunków atmosferycznych. Zalewę rozgrzewa się do stanu płynnego w kotłach wyposażonych w system ogrzewania za pośrednictwem płaszcza olejowego oraz w mieszadło, zgodnie z zaleceniami producenta masy [1].

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Rymsza: Funkcjonalizm – nowy styl w mostownictwie wywiad z dr. hab. inż. Januszem Rymszą, prof. IBDiM

Naukowiec i praktyk wyróżniany za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie budownictwa dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM, znany jest jako znamienity specjalista pełnego zakresu robót mostowych. Posiada uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji projektanta i kierownika budowy obiektów inżynierskich. W swoich działaniach zajmuje się głó...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.