Mariusz Pustelnik: Przy pewnym wysiłku można uzyskać ciekawą formę obiektu i optymalną konstrukcję
Projektowanie mostów to wyzwanie, w którym każdy szczegół ma znaczenie. Jakie są najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę, by osiągnąć mosty trwałe i efektywne?
Mariusz Pustelnik: Wydaje się, że w tej materii najwięcej do powiedzenia ma inwestor, który w sposób jednoznaczny i bardzo szczegółowy powinien opisać przedmiot zamówienia. Drugim aspektem gwarantującym wysoką jakość byłoby, wzorem systemu niemieckiego, wdrożenie weryfikacji dokumentacji projektowej poprzez niezależne jednostki sprawdzające powołane przez zamawiającego. Taka jednostka weryfikowałaby szczegółowo również w zakresie niezależnych obliczeń sprawdzających dokumentację projektową. Uważam, że uzyskalibyśmy dzięki temu projekty optymalnych, jednocześnie trwałych mostów. Stworzenie takiego systemu wymaga jednak pracy na szczeblu administracyjnym poprzez stworzenie szczegółowych wytycznych. Obecnie najwięcej pracy wykonała w tym zakresie już GDDKiA, jednak wytyczne te powinny być spójne dla wszystkich szczebli administracji drogowej.
Czy firma MOSTOPOL angażuje się w projekty zrównoważonego projektowania mostów, które uwzględniają ekologiczne i społeczne aspekty?
Mariusz Pustelnik: MOSTOPOL realizuje obecnie w większości duże projekty, w których dbałość o środowisko i społeczne aspekty są wymogami prawa. Jednak zawsze staramy się brać pod uwagę aspekty ekologiczne czy też potrzeby lokalnej społeczności.
MOSTOPOL bierze udział w międzynarodowych projektach mostowych? Jakie różnice i podobieństwa można zauważyć w projektach na skalę międzynarodową w porównaniu do krajowych?
Mariusz Pustelnik: Od początku istnienia firmy jesteśmy zaangażowani na trudnym i wymagającym rynku niemieckim. Każdego roku projektujemy kilka obiektów mostowych na terenie Niemiec, we współpracy z zaprzyjaźnionym biurem projektów lub bezpośrednio dla firm wykonawczych. Projekty realizowane dla rynku niemieckiego są wyższej jakości, są one bardziej szczegółowe. Obliczenia statyczne dotyczą nawet najdrobniejszych detali. Statyka obiektu tworzy książkę, która potrafi zawierać nawet kilka tysięcy stron. Do każdego elementu przedkładane są rysunki pomocnicze. Zadaniem projektanta jest wykazanie weryfikatorowi (niem. Prüfer) dokumentacji, że konstrukcja jest zaprojektowana bezpiecznie, optymalnie i zgodnie z obowiązującymi normami, przepisami i zasadami wiedzy oraz sztuki budowlanej. To często trudne wyzwanie dla projektanta, bo weryfikatorzy to osoby, które są wybitnymi fachowcami w swojej dziedzinie ze zdanym trudnym egzaminem państwowym, a często też z tytułem naukowym. Przykładają oni dużą wagę i staranność do swojej pracy. Gdy wiemy, że nasza praca jest dodatkowo zweryfikowana, śpimy spokojniej.
Może Pan podzielić się przykładami nietypowych projektów mostowych, które były realizowane przez Pańską firmę i wymagały unikalnego podejścia do projektowania?
Mariusz Pustelnik: Od kilku lat projektujemy obiekty zintegrowane, które powinny stać się w naszym kraju standardem. To takie konstrukcje, których zaletą jest to, że nie posiadają łożysk i/lub urządzeń dylatacyjnych. Dzięki temu zarządzający drogą może zmniejszyć koszt utrzymania. Mamy na swoim koncie kilkanaście takich konstrukcji, za które zostaliśmy też wyróżnieni. Od jakiegoś czasu projektujemy też obiekty mostowe łukowe w technologii „Network Arch”, które zyskują na popularności w naszym kraju. Zaprojektowaliśmy też wiele konstrukcji tymczasowych, które rozmiarem, stopniem skomplikowania technicznie deklasują tradycyjne obiekty.
Na podstawie śledzonych przez Pana trendów, jakie główne innowacje widzi Pan w projektowaniu mostów, które mogą kształtować przyszłość tej dziedziny?
Mariusz Pustelnik: W przypadku projektów małych obiektów mostowych warto byłoby wdrożyć jako standard mosty zintegrowane. Mogłoby się to przyczynić do ich większej trwałości i mniejszych nakładów na utrzymanie. Większe obiekty należałoby objąć systemem weryfikacji projektowej, wprowadzając dodatkowo spójny system ich monitoringu. To są trendy światowe.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Most ukończono w 1931 r. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została otwarta 2 września 1933 r. Zniszczony w trakcie II wojny światowej most odbudowano po jej zakończeniu. W rezultacie dyskusji postanowiono wybudować konstrukcję z jazdą górą. Rozważano trzy warianty (rys. 2). Ostatecznie wybrano wariant kratownicy o zmiennej wysokości (rys. 1 i fot. 2). Zaprojektowano wówczas konstrukcję kratownicową o zmiennej wysokości. Projektantem był prof. Franciszek Szelągowski. Ostatecznie Trasa Średnico...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...