Mariusz Pustelnik: Przy pewnym wysiłku można uzyskać ciekawą formę obiektu i optymalną konstrukcję
Projektując mosty, trzeba znaleźć równowagę między funkcjonalnością a formą. Jakie wyzwania wiążą się z osiągnięciem tej równowagi?
Mariusz Pustelnik: Miesiąc temu otrzymałem od Opolskiej Okręgowej Izby Budownictwa tytuł Inżyniera Roku za kładkę pieszo-rowerową zlokalizowaną nad rzeką Biała Głuchołaska w Głuchołazach. Jestem szczególnie dumny z tego projektu, bo poza osiągnięciem założeń funkcjonalnych PFU udało się stworzyć ciekawy obiekt w formule „projektuj i buduj”. Zastosowaliśmy innowacyjną konstrukcję łukową typu „Network Arch”, uzyskując ciekawą formę architektoniczną, wpisując się w lokalny krajobraz. Jednocześnie projekt był optymalny ekonomicznie. Kładka ta bierze udział w konkursie na najciekawszą przestrzeń Opolszczyzny. Jak widać, przy pewnym wysiłku można uzyskać zarówno ciekawą formę obiektu, jak i optymalną z ekonomicznego punktu widzenia konstrukcję.
Czy istnieją konkretne innowacje w dziedzinie materiałów budowlanych, które mają potencjał do zrewolucjonizowania projektowania mostów?
Mariusz Pustelnik: Myślę, że przyszłość materiałów budowlanych w budownictwie mostowym będzie polegać na coraz szerszym zastosowaniu tworzyw sztucznych do zbrojenia konstrukcji, jak i podejmowaniu kolejnych prób tworzenia mostów z kompozytów. Obecnie jednak nie spodziewam się rewolucji w tej kwestii. Cieszy mnie natomiast duża zmiana w stalach konstrukcyjnych, oprócz szerokiego zastosowania stali o wyższej wytrzymałości coraz śmielej wchodzą konstrukcje ze stali samopatynującej (kortenowej), jak choćby produkt Arcorox firmy Arcellor Mittal.
Czy dostrzega Pan na rynku nowe trendy, technologie lub koncepcje, które młodzi projektanci mostowi powinni śledzić i być ich świadomi w swojej pracy?
Mariusz Pustelnik: Nikt, nigdzie na pewno nie postawił kropki nad „i”, ale uważam, że powinniśmy przede wszystkim przyglądać się rozwiązaniom już stworzonym. Wciąż wiele unikatowych, światowych rozwiązań zasługuje na wdrożenie na nasz rynek, w szczególności w zakresie kładek dla pieszych. Na zachodzie kładzie się obecnie bardzo duży nacisk na technologię. Chodzi o takie etapowanie robót, aby w jak największym stopniu ograniczyć negatywne skutki społeczne i środowiskowe budowy, ograniczenia w ruchu drogowym. Myślę, że przed młodymi wciąż pozostaje duże pole do popisu.
Jako doświadczony projektant mostowy, jakie miałby Pan rady dla młodych inżynierów, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę w tej fascynującej dziedzinie?
Mariusz Pustelnik: Uważam, że należy jak najwięcej czytać. Obecnie mamy ułatwiony dostęp do literatury zachodniej, a w niej znajdziemy zarówno podstawy dobrego projektowania, jak i rozwiązania trudnych zagadnień. Należy obserwować nowe trendy, ale też sięgać do historycznych uwarunkowań projektowania. Zachęcam do uczestnictwa w wydarzeniach branżowych – seminariach, konferencjach – podczas których można osłuchać się z problematyką projektową, wykonawczą i w przyszłości sięgać po gotowe rozwiązania. Stawiam na młode umysły, wspieram, jestem ciekawy ich głosu. Mam przyjemność pracować z ambitnym, w większości młodym zespołem projektowym. W naszym województwie działa forum młodych inżynierów, uczestniczę w ich spotkaniach, pokazując ciekawe realizacje projektowe. Ostatnie odbyło się na Zamku w Mosznej, gdzie prezentowałem zagadnienia projektowe mostów zabytkowych.
Jakie najczęściej pojawiają się dylematy u projektanta w kontekście projektowania mostów, wyboru materiałów, kosztów i bezpieczeństwa?
Mariusz Pustelnik: Największe dylematy pojawiają się przy projektowaniu mostów w formule „projektuj i buduj”. Oprócz optymalnego i ekonomicznego projektu należy uzyskać pożądany stopień bezpieczeństwa i to zarówno w fazie docelowej, jak i w fazach budowy. To nie zawsze idzie w parze, często wymagany jest kompromis między projektantem a wykonawcą. Często musimy przekonać do swoich racji inwestora, inżyniera kontraktu, co nie jest jednak łatwym zadaniem.
Dziękuję za rozmowę.
Przeczytaj również: Piotr Kledzik: Budowanie to biznes prowadzony przez i dla ludzi
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...