Nowy Tunel w Sulejówku
Otwarty pod koniec 2023 r. nowy tunel pod linią kolejową w Sulejówku wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz płynności ruchu zarówno dla pociągów, jak i pojazdów drogowych. Dzięki inwestycji miasto zyskało nowoczesną infrastrukturę, zintegrowaną z najwyższymi standardami technicznymi i zapewniającą komfort podróży dla wszystkich użytkowników.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z partnerami zrealizowali projekt budowy tunelu pod linią kolejową, który nie tylko zwiększył bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie Warszawa – Terespol, ale także znacząco poprawił przepływ drogowy w mieście. Przejście kolejowo-drogowe zostało zastąpione nowoczesnym obiektem, eliminując potrzebę oczekiwania kierowców przed zamkniętymi rogatkami. Głównym wykonawcą przedsięwzięcia był INTOP Warszawa Sp. z o.o. Cała inwestycja, o wartości około 60 mln zł netto, została zrealizowana w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap II – część wiaduktowa”. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Województwem Mazowieckim i Miastem Sulejówek oraz przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zainwestowały około 31 mln zł netto w poprawę infrastruktury regionu.
Opis inwestycji
Nowo powstała droga przez tunel, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m, spełnia najwyższe standardy techniczne. Klasa techniczna G, przyjęta dla projektowanej drogi wojewódzkiej, oraz prędkość projektowa 50 km/h (z dopuszczalną 40 km/h) zapewniają bezpieczeństwo i płynność ruchu. Warstwę ścieralną, wiążącą i podbudowę zasadniczą wykonano z betonu asfaltowego. Dodatkowo w tunelu wyznaczono miejsce dla chodnika i ścieżki rowerowej, ułatwiając pieszym i cyklistom bezpieczne przemieszczanie się. Dla osób o ograniczonej mobilności dostępne są windy ułatwiające dostęp do tunelu.
Realizacja inwestycji nie ograniczyła się jedynie do budowy tunelu. W ramach projektu przebudowano układ torowy, odtworzono sieć trakcyjną oraz zmodernizowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto dokonano gruntownej przebudowy sieci infrastruktury, obejmującej: energetykę, telekomunikację, wodociągi, kanalizację sanitarną oraz gazociągi. Prace objęły także rewitalizację dróg wokół tunelu, w tym drogi wojewódzkiej nr 638 oraz ulic: Dworcowej, Kombatantów II Wojny Światowej oraz S. Reymonta.
Analiza warunków gruntowych i ich wpływ na projekt
Wysoki poziom wód gruntowych oraz intensywne obciążenie ścian szczelinowych stanowiły istotne czynniki wymagające specjalnych rozwiązań podczas realizacji tunelu. Zdecydowano się na zastosowanie żelbetowej płyty dennej, o zmiennym profilu grubości oscylującym między 1,00 a 1,20 m, zabezpieczającej dno przed naporem oraz napływem wód. Dodatkowo zastosowano przesłonę wodoszczelną wykonaną przy użyciu technologii jet-grouting. Zastosowane rozwiązania mają na celu zapewnienie stabilności konstrukcji oraz redukcję ryzyka związanego z działaniem wód gruntowych. Opinia geotechniczna wskazuje, że przedsięwzięte środki stanowią odpowiedź na specyficzne warunki terenowe, przyczyniając się do bezpiecznej realizacji projektu.
Technologie i urządzenia
W trakcie realizacji inwestycji zastosowano różnorodne technologie, zapewniając nie tylko trwałość, ale również bezpieczeństwo użytkowników. Ściany oporowe stanowią istotny element konstrukcyjny całego projektu. Zostały one wykonane w dwóch różnych technologiach, zależnie od ich lokalizacji i funkcji. W przypadku ścian oporowych wykonanych jako monolityczne zastosowano technologię ścian szczelinowych. Te imponujące struktury zostały dodatkowo wzmocnione gzymsami żelbetowymi, na których zamocowano balustrady, zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo podczas korzystania z infrastruktury. Szczególną uwagę poświęcono rejonowi wlotów do tunelu, gdzie zastosowano żelbetowe rozpory dla dodatkowej stabilizacji. Natomiast ściany oporowe przy chodnikach i ciągach pieszo-rowerowych wykonano w technologii płytowo-kątowej, dostosowując ich wysokość do niwelety terenu. Zapewniło to spójność oraz estetykę całej konstrukcji, przy jednoczesnym uwzględnieniu bezpieczeństwa użytkowników. W celu izolacji elementów stykających się z gruntem oraz zapewnienia trwałości konstrukcji zastosowano izolacje powłokowe z roztworu asfaltowego. Dzięki temu uniknięto potencjalnych problemów związanych z wilgocią i erozją. W kontekście bezpieczeństwa ruchu na gzymsach ścian szczelinowych zamontowano bariery ochronne skrajne oraz balustrady aluminiowe, co dodatkowo zwiększyło komfort i pewność użytkowników podczas korzystania z infrastruktury.
Poprawa bezpieczeństwa i efektywność
Nowy tunel w Sulejówku stanowi znaczący krok w poprawie bezpieczeństwa i efektywności transportowej w regionie. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, a także skutecznej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym, udało się zrealizować ten ambitny projekt. Nowa infrastruktura nie tylko eliminuje wcześniejsze zagrożenia związane z przejazdem kolejowym, ale także usprawnia ruch drogowy, co przyczynia się do wzrostu komfortu podróży mieszkańców i turystów. Inwestycja ta stanowi również przykład skutecznego wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w celu wspierania rozwoju regionalnego i poprawy warunków życia lokalnej społeczności.
Przygotowała redakcja przy współpracy
z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przeczytaj również: S1 odc. Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...