Mariusz Pustelnik: Przy pewnym wysiłku można uzyskać ciekawą formę obiektu i optymalną konstrukcję
Jakie są najważniejsze wyzwania związane z utrzymaniem i modernizacją istniejących mostów?
Mariusz Pustelnik: W mojej ocenie przeznaczane są zbyt małe środki na utrzymanie. Należy więc tak projektować, aby te wydatki zminimalizować. Kraje takie jak Wielka Brytania zalecają projektowanie konstrukcji zintegrowanych bez łożysk i urządzeń dylatacyjnych na wszystkich obiektach o długości do 60 m, z dodatkowymi ograniczeniami. To dobry kierunek, musimy jednak zmienić sposób myślenia, inwestorzy powinni rozważyć np. dodatkowe punktowanie za zaprojektowanie tego typu konstrukcji.
A w jaki sposób nowe technologie wpływają na Pańskie podejście do projektów mostowych?
Mariusz Pustelnik: Podążamy za nowymi trendami, co znajduje odzwierciedlenie w naszych konstrukcjach mostowych. Korzystamy z doświadczeń zaprzyjaźnionych projektantów i zachodnich sąsiadów. Korzystamy z technologii BIM, dzięki czemu nasze projekty stają się coraz doskonalsze. Udaje nam się redukować błędy i wady poprzez projektowanie przestrzenne. Nie tylko gabaryty, ale też pręty zbrojeniowe czy kable sprężające. Minimalizujemy ryzyko kolizji i straconego na budowie czasu.
Gdyby miał Pan wybrać, to jakie doświadczenia zawodowe najbardziej pomogły Panu rozwijać się jako projektant mostowy? Były to wyzwania? Odniesione sukcesy?
Mariusz Pustelnik: Z pewnością decydujący wpływ na rozwój mojej kariery miało wprowadzenie w Polsce systemu „projektuj i buduj”. Zmieniło to sposób projektowania na odpowiadający potrzebom wykonawcy oraz na podejście bardziej technologiczne. Mieliśmy pewną przewagę na rynku, bo od początku naszego istnienia zawsze wykonywaliśmy projekty technologiczne, konstrukcje pomocnicze. System „projektuj i buduj” to było sprzężenie różnego podejścia do projektowania mostów.
Mentorstwo i inspiracja odgrywają ważną rolę w rozwoju zawodowym. Czy miał Pan mentorów lub projekty, które miały istotny wpływ na Pana karierę?
Mariusz Pustelnik: Inspirację czerpałem z doświadczeń inżynierów niemieckich. Wspaniałe we współpracy z tymi ludźmi jest to, że chętnie dzielą się wiedzą i angażują we wspólne rozwiązywanie problemów technicznych. Nie mówiłbym tu jednak o jakimś przełomie, raczej jest to stałe doskonalenie zawodowe.
Podzieli się Pan z czytelnikami swoimi inspiracjami, które wpływają na Pańskie projekty mostów?
Mariusz Pustelnik: Bardzo podobają mi się projekty Santiago Calatravy, który, obserwując naturę, przeniósł ją w ciekawy sposób do świata mostowego. Uważam, że śledzenie obecnych trendów światowych daje wystarczająco dużo inspiracji do kreowania nietypowych projektów mostowych. Myślę, że czas na takie projektowanie dopiero jest przed nami. Po zakończeniu programu budowy dróg szybkiego ruchu nastąpią większe i ciekawsze inwestycje w miastach, z większą dbałością o architekturę. Podczas różnych wypraw prawie zawsze przyjemności łączę z wątkiem zawodowej ciekawości i chętnie odwiedzam nietuzinkowe budowle, w tym mosty.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...