Zastosowanie włókien mineralnych i syntetycznych do zbrojenia rozproszonego mieszanek mineralno-asfaltowych

Tab. 3. Ranking wpływu zastosowania włókien na poprawę właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych

Problem odpowiedniej dystrybucji włókien

W większości publikacji naukowych podnoszony był problem odpowiedniej dystrybucji włókien w przestrzeni mieszanki oraz jej jednorodności. Najczęściej zalecaną praktyką wytwarzania mieszanek z dodatkiem włókien w celu przeciwdziałania skłębianiu się włókien było dozowanie ich na sucho do kruszywa przed dodaniem lepiszcza. Kolejnym zabiegiem powodującym wzrost jednorodności mieszanki jest zmniejszenie długości włókien i dostosowanie metody mieszania do skali i możliwości technologicznych (mieszanie laboratoryjne lub przemysłowe).
Podczas projektowania i wykonywania mieszanki zbrojonej włóknami należy wziąć pod uwagę, że:

  • istnieją dwie możliwości dodania włókien do mieszanki – mokra i sucha; metoda sucha zapewnia odpowiednią dystrybucję włókien w mieszance i zapobiega tworzeniu się kłębków;
  • podczas mieszania należy zwrócić uwagę na łamanie się włókien, ponieważ ich długość może znacznie wpłynąć na właściwości zbrojonej mieszanki;
  • przed wytworzeniem FRAC (ang. Fiber-Reinforced Asphalt Concrete, tj. beton asfaltowy zbrojony włóknami) należy określić optymalną zawartość włókien;
  • skuteczność stosowania włókien zależy od ich kształtu, stanu powierzchni, jak też zdolności tworzenia połączeń poprzez adsorpcję [7], dlatego też razem z włó...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.