Zasady organizacji ruchu drogowego

Uproszczony projekt organizacji ruchu

Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności.

Zatwierdzanie organizacji ruchu

Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem albo podmiot zarządzający drogą wewnętrzną właściwy dla danej drogi. Organizację ruchu na skrzyżowaniu dróg o różnych organach zarządzających ruchem zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii. W przypadku zamknięcia drogi dla ruchu lub wprowadzenia na drodze ograniczenia ruchu powodującego konieczność prowadzenia objazdów drogami różnej kategorii, czasową organizację ruchu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi, na której wprowadzono ograniczenia.

Do przedstawionego do zatwierdzenia projektu organizacji ruchu powinny być dołączone opinie:

  • komendanta wojewódzkiego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką.
  • komendanta powiatowego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową,
  • komendanta miejskiego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście na prawach powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej.

Opinia policji nie jest wymagana w przypadku projektu organizacji ruchu obejmującego wyłącznie drogi gminne, projektu uproszczonego, jak również projektu organizacji ruchu na drodze wewnętrznej.

W celu szczegółowego rozpatrzenia wniesionych opinii lub wątpliwości związanych z projektem organ zarządzający ruchem może:

  • powołać komisję, w której skład wchodzą np. przedstawiciel policji oraz przedstawiciel zarządu drogi,
  • zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, audytora lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na jego bezpieczeństwo,
  • zasięgnąć opinii rzeczoznawcy lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na środowisko, przede wszystkim w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może: zatwierdzić organizację ruchu w całości lub w części bez zmian, po wprowadzeniu zmian lub wpisaniu uwag dotyczących wdrożenia organizacji ruchu, odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek lub też go odrzucić.

Odrzucenie projektu organizacji ruchu

Organ zarządzający ruchem odrzuca obligatoryjnie projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia, że projektowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub w razie niezgodności projektu z przepisami dotyczącymi warunków umieszczania na drogach znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Organ zarządzający ruchem może fakultatywnie odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej, jak również nieefektywności projektowanej organizacji ruchu. Po zatwierdzeniu organizacji ruchu jeden egzemplarz projektu organizacji ruchu przesyła się jednostce przedstawiającej projekt do zatwierdzenia.

Organ zarządzający ruchem prowadzi ewidencję projektów zatwierdzonych organizacji ruchu.

Tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu

Tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu mogą wprowadzić:

  • policja, żandarmeria wojskowa lub wojskowe organy porządkowe – w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, życia lub zdrowia osób albo możliwość wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze;
  • zarząd drogi lub właściwe służby – w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych.

W takim wypadku wskazane wyżej urzędy wyznaczają niezbędne objazdy i powiadamiają o tym właściwy organ zarządzający ruchem oraz właściwy zarząd drogi.

Co do zasady organizację ruchu, przede wszystkim zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, realizuje na własny koszt zarząd drogi. Nie dotyczy to umieszczania i utrzymania np.: znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu umieszczanych w związku z robotami lub czynnościami na drodze albo przy drodze – zadania te realizują jednostki organizacyjne prowadzące prace.

Jednostka wprowadzająca organizację ruchu musi zawiadomić organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwego komendanta policji o terminie jej wprowadzenia co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.