Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami?
Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowaniu w tym miejscu ogródka rekreacyjnego na potrzeby restauracji. Właściciel mieszkania w budynku obok złożył skargę na tę decyzję z powodu jej sprzeczności z prawem i dobrem ogólnospołecznym. Wskazał, że zmiana organizacji ruchu uniemożliwia mu swobodne korzystanie z mieszkania, nie da się dojechać pod dom, nie można dowieźć opału. Zatwierdzona organizacja ruchu utrudnia dostęp do śmietnika, utrudnia dojazd (należy objechać 4 km, a następnie dojść 50 m wąskim chodnikiem), a gwar z ogródka rekreacyjnego zakłóca spokój.
Mieszkaniec stwierdził, że wniosek o zmianę organizacji ruchu złożył podmiot nieuprawniony, brak jest wymaganej opinii zarządcy drogi, wszystkie dokumenty nie posiadają rejestracji wpływu, brak w projekcie parametrów drogi, brak jest również uzasadnienia. Zdaniem mieszkańca uzasadnienie powinno jasno i przekonująco odzwierciedlać prawidłowe wyważenie proporcji pomiędzy interesem osób mieszkających przy danej ulicy, którym należy zapewnić swobodny i bezpieczny dojazd do ich nieruchomości, a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Zarzucił też, że zatwierdzony projekt narusza art. 39 i art. 40 ustawy o drogach publicznych, ponieważ obiekt wymagał zgłoszenia zamiaru budowy. Wskazał, że od 3 lat mieszkańcy piszą i dzwonią do starosty, a urząd ten co roku stawia interes jednego przedsiębiorcy nad interesem mieszkańców i właścicieli sklepów.
W odpowiedzi na skargę starosta wniósł o jej oddalenie. Wyjaśnił, że wniosek o zmianę organizacji ruchu złożył pracownik urzędu miejskiego reprezentujący burmistrza miasta i gminy. Starosta oświadczył, że podejmując decyzję o zmianie organizacji ruchu, nie stwierdził zagrożenia wynikającego ze zmiany organizacji ruchu, więc projekt zatwierdził. Wszystkie dokumenty posiadają rejestrację daty wpływu. Jego zdaniem procedura zatwierdzenia projektu organizacji ruchu odbyła się zgodnie z prawem.
Podczas rozprawy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie mieszkaniec stwierdził, że wbrew twierdzeniom starosty nie ma bezpośredniej możliwości dojazdu do nieruchomości. Samochód może zostać pozostawiony na innych, znajdujących się w okolicy miejscach, ale nie ma bezpośredniego dojazdu do nieruchomości. Służby ratunkowe nie mogłyby dojechać do posesji w razie konieczności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zarządzenie starosty o zmianie organizacji ruchu. W uzasadnieniu sąd podkreślił, że prawo do zaskarżenia zatwierdzenia organizacji ruchu drogowego wynika odpowiednio z przepisów: art. 101 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 40) oraz art. 87 ust. 1 Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1526, z późn. zm.). Przepis art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym upoważnia do zaskarżenia również zarządzeń starosty. W myśl art. 87 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym każdy, kogo interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone zarządzeniem starosty w sprawie zatwierdzenia organizacji ruchu, może zaskarżyć to zarządzenie do sądu administracyjnego.
Wnoszący skargę musi jedynie wykazać, że zaskarżony akt narusza jego interes prawny lub uprawnienie. Zdaniem sądu mieszkaniec w omawianej sprawie wykazał, że zatwierdzona organizacja ruchu, tj. zamknięcie odcinka drogi na wysokości nieruchomości mieszkańca, uniemożliwia mu dotychczasowy dojazd do nieruchomości. W tym znaczeniu wprowadzona czasowo nowa organizacja ruchu na okres przeszło 5 miesięcy narusza jego prawa wynikające z dotychczasowej organizacji ruchu.
Sąd ocenił, czy zmiana organizacji ruchu w omawianej sprawie jest zgodna z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Zdaniem sądu skarga zasługiwała na uwzględnienie, ponieważ ani zarządca drogi występujący z projektem organizacji ruchu, ani starosta zatwierdzający ten projekt nie rozważali zgodności zmiany organizacji ruchu z potrzebami społeczności lokalnej.
Zgodnie z § 8 ust. 6 rozporządzenia organ zarządzający ruchem może odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia:
- niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej,
- nieefektywności projektowanej organizacji ruchu.
Na podstawie wskazanego wyżej przepisu na staroście ciąży obowiązek rozważenia i wykazania, że nie zachodziły podstawy do odrzucenia projektu. Dopiero po wykluczeniu okoliczności uzasadniających odrzucenie projektu starosta może zdecydować o jego zatwierdzeniu. Fakt, że w § 8 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia pozostawia do uznania organu zarządzającego odrzucenie projektu z uwagi na potrzeby społeczności lokalnej, nie oznacza dowolności i braku konieczności rozważenia tego aspektu sprawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalone jest stanowisko, zgodnie z którym działania urzędów organów oparte na uznaniu wymagają starannego i wyczerpującego uzasadnienia stanowiska zajętego przez urząd, przede wszystkim gdy podlegają kontroli sądów administracyjnych pod kątem ich zgodności z prawem.
Sąd podkreślił, że urząd działający w ramach uprawnienia wynikającego z § 8 ust. 2 rozporządzenia powinien zatem wykazać należytą argumentacją, że rozważył wszystkie przesłanki warunkujące zatwierdzenie organizacji ruchu, w tym uwzględnił potrzeby społeczności lokalnej przy zmianie organizacji ruchu. W omawianej sprawie jest to o tyle istotne, że zatwierdzone zamknięcie drogi na okres przeszło 5 miesięcy nastąpiło w celu umożliwienia urządzenia ogródka rekreacyjnego na potrzeby tylko jednego podmiotu. W związku z tym zarządca drogi, występując o zatwierdzenie zmiany organizacji ruchu, powinien wykazać, jakie względy społeczne przemawiały za przyjęciem projektowanego rozwiązania, kosztem innych właścicieli nieruchomości położonych przy zamkniętym odcinku drogi. Starosta powinien fakty te ocenić i wypowiedzieć się, dlaczego stanowisko zarządcy drogi zasługiwało na uwzględnienie.
Przeczytaj również: Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...