Uszkodzenia nawierzchni drogowych na terenach górniczych

W celu ochrony konstrukcji drogowej przed negatywnym oddziaływaniem eksploatacji górniczej stosowane są również odpowiednie rozwiązania w konstrukcji nawierzchni drogowej zarówno na etapie projektowania, jak i jako wzmocnienie już istniejącego obiektu drogowego na etapie przebudowy. Aktualnie powszechnie stosowane jest wzmocnienie przy pomocy materiałów geosyntetycznych [3, 13-15], które dobierane są zgodnie z wytycznymi [16].

Na etapie użytkowania istniejących obiektów drogowych często, gdy zachodzi taka konieczność, stosowane są ograniczenia prędkości poruszających się na drogach pojazdów. Mowa tutaj o sytuacji, w której chociażby minimalne wymagane spadki poprzeczne będą wynosiły na odcinkach prostych mniej niż 2%.

Zgodnie z [17] w przypadku krótkich odcinków prostych jezdni drogowych spadki poprzeczne nieznacznie mniejsze niż 2% przy znacznym pochyleniu podłużnym, generalnie nie zagrażają bezpieczeństwu użytkowników drogi. Zależy to m.in. od prędkości projektowej trasy, szerokości jezdni i liczby pasów drogowych. Wskazuje również na duże zagrożenie występowaniem zmian spadków na odcinkach krzywoliniowych.

Poza tym dla istniejących obiektów budowlanych, w tym również i drogowych, każdorazowo przed przyjęciem tzw. planu ruchu poszczególnych kopalni w odpowiednim czasie przeprowadzana jest analiza możliwości bezpiecznego przejęcia wpływów prognozowanych wraz z podaniem odpowiedniego sposobu postępowania. Profilaktyka budowlana często sprowadza się do monitorowania nawierzchni drogowej i systemu odwodnienia oraz prowadzenia na bieżąco napraw nawierzchni i/lub korekt spadków w rowach, korytkach i kolektorach, w tym także remontu lub przebudowy w miejscach zaburzeń spadków. Zalecana jest kontrolna ocena nośności nawierzchni za pomocą aparatu FWD (ang. falling weight deflectomete...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.