Piotr Żółtowski: Jak wygląda praca projektanta mostowego?

Ostatnio coraz głośniej jest w Polsce o technologii BIM. Co Pan sądzi o procesie jej wdrażania i co to oznacza dla projektanta?

Piotr Żółtowski: O technologii BIM sporo się mówi, ale nie ma ona jednolitego standardu i nie jest wymagana przez zamawiających. Ogranicza to stosowanie BIM do prac wewnątrz firmy projektowej lub współpracy z wykonawcą w formule projektuj i buduj. W naszej firmie zalążkiem BIM był 2009 r. i projekty warsztatowe dla kładki im. Ojca Bernatka w Krakowie. Od tego czasu testowaliśmy i wdrożyliśmy różne narzędzia wspierające tworzenie modeli. Jest sporo trudności przy zastosowaniu BIM do inwestycji w zakresie istniejących obiektów – ze względu na papierową dokumentację archiwalną lub jej brak. Dla nowych inwestycji jest trochę łatwiej – mamy mniej ograniczeń i nie potrzebujemy zaczynać od tworzenia modelu BIM dla stanu istniejącego.

Od strony technicznej jesteśmy przygotowani do pracy z modelami BIM poziomu 1. Próbujemy sił z procesami poziomu 2, ale nie jest to łatwe. Z drugiej strony mamy kompetencje dla tzw. 4D (harmonogramy) oraz 5D (koszty/przedmiary), choć odbywa się to głównie na potrzeby wewnętrzne pracowni projektowej. Dwukrotnie – w 2017 i 2019 r. nasze projekty zdobywały nagrody w kategorii projektów infrastrukturalnych w konkursie Construsoft BIM Awards. To dla mnie dobry punkt odniesienia w stosunku do naszej konkurencji.

Wiele można nauczyć się na podstawie innych branż – motoryzacja czy lotnictwo korzystają z modeli i narzędzi podobnych do naszych BIM, nawet bardziej zaawansowanych.

Na przykład?

Piotr Żółtowski: Wystarczy popatrzeć, jak wygląda zamawianie części do samochodu w katalogach ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.