Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Obecnie, od 2019 r., to wykonawcy decydują o technologii budowy drogi w systemie „Projektuj i buduj”. Trudności technologiczne w zastosowaniu betonu skłaniają do wyboru znanych i sprawdzonych rozwiązań związanych z wykorzystaniem asfaltu. Ze znanych mi opinii, firmy drogowe zgodnie twierdzą, że asfalt jest najlepszym budulcem dla polskich dróg i daje szeroki wachlarz zastosowań. Taki trend stanowi szansę na większe zużycie asfaltu oraz potencjał dla zwiększania wolumenów sprzedaży przez UNIMOT Bitumen.
Henry Ford powiedział kiedyś, że „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”. Podziela Pan te słowa? Czym dla Pana jest innowacyjność?
Marcin Opaliński: W pełni podzielam tę tezę i wprost niewiarygodne, jak jest aktualna obecnie. Wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu, czy to wyrobu, usługi lub procesu, nowej strategii marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce, organizacji miejsca pracy lub relacji z otoczeniem – to podręcznikowe ujęcie terminu „innowacyjność”. Dla mnie innowacyjność to o ile nie konieczność, to z pewnością istotny czynnik pozwalający osiągać przewagę konkurencyjną. Za podstawowe cechy charakteryzujące organizację ubiegającą się o miano innowacyjnej uważam: szybkość w podejmowaniu decyzji, sięganie po wnioski z wielu różnych źródeł danych, wyznaczanie właściwych priorytetów, odpowiednią kulturę organizacji oraz koncentrację na zaspokajaniu potrzeb klientów. Taką właśnie organizację chciałabym budować i uważam, że jest do tego olbrzymi potencjał.
Prowadzenie działalności według idei zrównoważonego rozwoju jest aktualnie jedną z kluczowych zasad prowadzenia firm. Jak to jest w UNIMOT Bitumen?
Marcin Opaliński: W tej materii spółka czerpie z dobrych praktyk na poziomie Grupy UNIMOT, która jako notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych grupa paliwowo-energetyczna przywiązuje do idei zrównoważonego rozwoju niezmiernie dużą wagę. W marcu 2022 r. została opublikowana strategia ESG Grupy UNIMOT i wszystkie spółki wchodzące w skład Grupy, w tym UNIMOT Bitumen, są zobowiązane do jej realizowania. Zgodnie ze strategią skupiamy się na działaniach mających na celu wspieranie wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, którymi są: dobre zdrowie i jakość życia, dobra jakość edukacji, czysta i dostępna energia, zrównoważone miasta i społeczności, a także działania w dziedzinie klimatu. Mimo tego, że Grupa UNIMOT nie ma jeszcze obowiązku raportowania działań w obszarze ESG, to robi to cyklicznie od 2022 r. Moją ambicją jest, by spółka UNIMOT Bitumen, jako jedyna spółka produkcyjna w całej Grupie UNIMOT, wnosiła jak najwięcej pozytywnych działań wspierających ideę zrównoważonego rozwoju.
Jakie są plany związane z dalszym rozwojem firmy?
Marcin Opaliński: Przy okazji wspomnianego przez Panią Redaktor założyciela Ford Motor Company, powiedział on także kiedyś, że „połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces”. Jestem przekonany, że proces integracji poakwizycyjnej, który przechodzi obecnie spółka, przebiegnie sprawnie, co pozwoli nie tylko ugruntować jej silną pozycję rynkową, ale także rozwijać się w przyszłości. Już teraz możemy pochwalić się nowymi dla spółki kompetencjami importowymi, pozwalającymi dywersyfikować źródło pozyskiwania surowca/produktu asfaltowego przy braku dotychczasowego zaplecza rafineryjnego. Planowane inwestycje w zakłady południowe, które czekając na nowego nabywcę, były niestety niedoinwestowane, wraz z rozwojem zespołu R&D pozwolą na udoskonalenie oferowanych produktów. W przyszłości wyobrażam sobie także zakrojoną na szeroką skalę współpracę ze środowiskiem naukowym i z wykonawcami w tej materii. Jestem przekonany, że wspólną pracą osiągniemy sukces.
Dziękuję za rozmowę.
Przeczytaj również: Piotr Sarnecki: Zarządcy kopalni powinni myśleć o oponach jak o inwestycji, a nie tylko o koszcie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...