Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła

Obecnie, od 2019 r., to wykonawcy decydują o technologii budowy drogi w systemie „Projektuj i buduj”. Trudności technologiczne w zastosowaniu betonu skłaniają do wyboru znanych i sprawdzonych rozwiązań związanych z wykorzystaniem asfaltu. Ze znanych mi opinii, firmy drogowe zgodnie twierdzą, że asfalt jest najlepszym budulcem dla polskich dróg i daje szeroki wachlarz zastosowań. Taki trend stanowi szansę na większe zużycie asfaltu oraz potencjał dla zwiększania wolumenów sprzedaży przez UNIMOT Bitumen.

Henry Ford powiedział kiedyś, że „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”. Podziela Pan te słowa? Czym dla Pana jest innowacyjność?

Marcin Opaliński: W pełni podzielam tę tezę i wprost niewiarygodne, jak jest aktualna obecnie. Wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu, czy to wyrobu, usługi lub procesu, nowej strategii marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce, organizacji miejsca pracy lub relacji z otoczeniem – to podręcznikowe ujęcie terminu „innowacyjność”. Dla mnie innowacyjność to o ile nie konieczność, to z pewnością istotny czynnik pozwalający osiągać przewagę konkurencyjną. Za podstawowe cechy charakteryzujące organizację ubiegającą się o miano innowacyjnej uważam: szybkość w podejmowaniu decyzji, sięganie po wnioski z wielu różnych źródeł danych, wyznaczanie właściwych priorytetów, odpowiednią kulturę organizacji oraz koncentrację na zaspokajaniu potrzeb klientów. Taką właśnie organizację chciałabym budować i uważam, że jest do tego olbrzymi potencjał.

Prowadzenie działalności według idei zrównoważonego rozwoju jest aktualnie jedną z kluczowych zasad prowadzenia firm. Jak to jest w UNIMOT Bitumen?

Marcin Opaliński: W tej materii spółka czerpie z dobrych praktyk na poziomie Grupy UNIMOT, która jako notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych grupa paliwowo-energetyczna przywiązuje do idei zrównoważonego rozwoju niezmiernie dużą wagę. W marcu 2022 r. została opublikowana strategia ESG Grupy UNIMOT i wszystkie spółki wchodzące w skład Grupy, w tym UNIMOT Bitumen, są zobowiązane do jej realizowania. Zgodnie ze strategią skupiamy się na działaniach mających na celu wspieranie wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, którymi są: dobre zdrowie i jakość życia, dobra jakość edukacji, czysta i dostępna energia, zrównoważone miasta i społeczności, a także działania w dziedzinie klimatu. Mimo tego, że Grupa UNIMOT nie ma jeszcze obowiązku raportowania działań w obszarze ESG, to robi to cyklicznie od 2022 r. Moją ambicją jest, by spółka UNIMOT Bitumen, jako jedyna spółka produkcyjna w całej Grupie UNIMOT, wnosiła jak najwięcej pozytywnych działań wspierających ideę zrównoważonego rozwoju.

Jakie są plany związane z dalszym rozwojem firmy?

Marcin Opaliński: Przy okazji wspomnianego przez Panią Redaktor założyciela Ford Motor Company, powiedział on także kiedyś, że „połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces”. Jestem przekonany, że proces integracji poakwizycyjnej, który przechodzi obecnie spółka, przebiegnie sprawnie, co pozwoli nie tylko ugruntować jej silną pozycję rynkową, ale także rozwijać się w przyszłości. Już teraz możemy pochwalić się nowymi dla spółki kompetencjami importowymi, pozwalającymi dywersyfikować źródło pozyskiwania surowca/produktu asfaltowego przy braku dotychczasowego zaplecza rafineryjnego. Planowane inwestycje w zakłady południowe, które czekając na nowego nabywcę, były niestety niedoinwestowane, wraz z rozwojem zespołu R&D pozwolą na udoskonalenie oferowanych produktów. W przyszłości wyobrażam sobie także zakrojoną na szeroką skalę współpracę ze środowiskiem naukowym i z wykonawcami w tej materii. Jestem przekonany, że wspólną pracą osiągniemy sukces.

Dziękuję za rozmowę.

Przeczytaj również: Piotr Sarnecki: Zarządcy kopalni powinni myśleć o oponach jak o inwestycji, a nie tylko o koszcie

Wywiady

Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie

Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.