Kilka uwag o symulacjach komputerowych i ich zastosowaniach w górnictwie
- zadania typu syntezy – na podstawie zadanych kryteriów i wymagań dotyczących całego systemu produkcyjnego należy wyznaczyć parametry jego podsystemów i elementów,
- zadania typu analizy – znając charakterystyki podsystemów i elementów symulacji produkcji, wyznaczyć parametry całego systemu produkcyjnego.
Ocena i dobór oprogramowania symulacyjnego
Wykorzystanie symulacji jako narzędzia pomocnego w projektowaniu i obsłudze systemów produkcyjnych staje się obecnie coraz bardziej powszechne. Kompleksowe, dynamiczne i coraz bardziej rozbudowane systemy wymagają zaangażowania dużych środków finansowych na zakup, tak więc taniej i łatwiej jest wykonywać eksperymenty na modelach symulacyjnych niż na obiekcie rzeczywistym. Z wykorzystania środowisk symulacyjnych wynika rozmaitość różnych korzyści, takich jak: lepsze zrozumienie funkcjonowania systemu, redukcja kosztów działania, redukcja kosztów niepowodzenia, zmniejszenie kosztów inwestycji, przyspieszenie i ułatwienie zmian konfiguracji systemu. Wybór właściwego oprogramowania symulacyjnego znacząco wpływa na jakość podejmowanych później na jego postawie decyzji, co opisano w pracy Zdanowicza i Świdra [9].
Ogromne zapotrzebowanie na programy symulacyjne powoduje ich ciągły rozwój, ale także – poprzez zwiększenie konkurencji na rynku – coraz większą różnorodność oprogramowania i zwiększenie dostępnych na rynku systemów symulacyjnych. Oczywiście jest to bardzo pozytywne zjawisko, lecz niestety „niebezpieczne” dla użytkownika, który w trakcie poszukiwania systemu odpowiedniego do zastosowania natrafia na ogromną liczbę aplikacji i może dzięki temu podjąć niewłaściwą decyzję. Powstaje pytanie, który z dostępnych programów jest w przypadku danego zastosowania najlepszy, aby poniesione nakłady zostały należycie wykorzystane.
Oprogramowanie symulacyjne
Rozwój modelowania u symulacji przebiegał równolegle z ewolucją kolejnych generacji komputerów. Podstawowe elementy modelowania i symulacji komputerowej pozostały niezmienione, np. w każdym procesie symulacji następują obliczenia matematyczne, schematy logiczne, elementy deterministyczne lub losowe albo elementy obu tych rodzajów. Do nowych zastosowań wykorzystano nowe techniki, opracowano bardziej dogodne języki symulacyjne, jednakże podstawowe cechy pozostały niezmienione.
W okresie powstawania aplikacji symulacyjnych większość modeli symulacyjnych była tworzona za pomocą podstawowych języków programowania lub języków symulacyjnych ogólnego przeznaczenia. Pierwsza symulacja komputerowa miała miejsce w latach 50.
W latach 60. powstały pierwsze profesjonalne języki programowania do symulacji: GPSS, SIMSCRIPT, SIMPAC, CLS, ESP, SIMON, SIMULA, MONTECODE, GPS, zostały one wówczas opracowane dla komputera IBM 7090.
Były wykorzystywane jako narzędzia symulacji. Większość z tych programów miała na celu eliminację wielu żmudnych czynności i uproszczenie działań przygotowawczych związanych z realizacją symulacji komputerowej. Szybki rozwój technologii komputerowej spowodował powstanie w 1979 roku wizualno-interaktywnego języka programowania symulacyjnego VIS (ang. Visual Interactive Simulation).
Formalizm sieci Petriego stworzył podstawy teoretyczne do nowej generacji języków produkcyjnych i programowania sterowników logicznych. Należą do nich np. język Grafcet, opracowany z inicjatywy i przy współudziale francuskiej firmy Telemecanique czy Visual SimNet opracowany na Politechnice w Dreźnie. Program Visual SimNet bazuje na stochastycznych, czasowych i kolorowych sieciach Petriego.
Dalszy rozwój w latach 80. i 90. komputeryzacji, systemów operacyjnych, zwłaszcza systemu Windows, zaowocował powstaniem wielu programów symulacyjnych. Programy te posiadały rozbudowany aparat do wizualizacji procesów, w tym zdolność do generowania obrazów 3D, lepszą kompatybilność z innymi pakietami oprogramowania, takimi jak np. arkusze kalkulacyjne czy np. bazy danych, symulacja przez sieć, rozbudowane własne biblioteki czy narzędzia symulacyjne. Przykładami tego typu oprogramowania są np. Enterprise Dynamics, LabView, Arena, ShowFlow czy ProModel.
Do głównych zalet symulacji wizualno-interaktywnej można zaliczyć:
- lepsze zrozumienie modelu,
- łatwiejszą weryfikację i walidację modelu,
- możliwość interaktywnego eksperymentowania,
- ulepszony sposób prezentacji i interpretacji wyników,
- udoskonaloną komunikację z modelem,
- przystosowanie do potencjalnego wykorzystania w grupach rozwiązujących problemy.
Cechy, które są wymagane od współczesnych programów symulacyjnych, to:
- generowanie losowych liczb z jednorodnego rozkładu prawdopodobieństwa,
- postępujący czas symulacji,
- określenie kolejnych rezultatów oraz bieżąca kontrola kodu symulacji,
- możliwość dodawania oraz usuwania rekordów,
- gromadzenie i analiza danych,
- raportowanie wyników,
- wykrywanie błędów otoczenia.
Zasadniczo oprogramowanie do symulacji i modelowania można podzielić na trzy grupy:
- arkusze kalkulacyjne,
- języki oprogramowania ogólnego przeznaczenia,
- oprogramowania specjalistyczne.
Metodologia doboru oprogramowania
Wg Zdanowicza i Świdra [9] ocena pakietów do symulacji oraz wybór najlepszego z nich do zdanie czasochłonne i skomplikowane, chyba że zastosuje się efektywną metodykę takiej oceny. Zwykle wybór spośród alternatywnych rozwiązań wymaga szczegółowej wiedzy na temat kryteriów i wyników tego wyboru. Jeśli mamy do czynienia z wieloma alternatywnymi rozwiązaniami, a lista kryteriów jest długa, właściwa ocena staje się dużym wyzwaniem. Aby dokonać jej sprawnie, zaproponowano składającą się z sześciu etapów metodykę oceny i wyboru oprogramowania. Metodologia została opracowana tak, aby była możliwie szybka i obiektywna w ocenie, dając oczywiście wyczerpującą odpowiedź zespołowi odpowiedzialnemu za zakup nowego oprogramowania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Teoretyczna analiza modalna stanowi cenne źródło wiedzy o zachowaniu się kładek dla pieszych o średniej i dużej rozpiętości oraz lekkiej i smukłej konstrukcji, które charakteryzują się zwiększoną podatnością dynamiczną na oddziaływania związane z ruchem pieszych. Wspomniane konstrukcje wyróżniają się małą masą, niewielką sztywnością oraz niskim tłumieniem. Na etapie projektowania obiektów mostowych nie dysponujemy jeszcze możliwością eksperymentalnego określenia ich cech dynamicznych. W związ...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...