Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2023 r. oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r.
II miejsce w kategorii „Oświetlenie dróg i terenów publicznych” otrzymała firma FBSerwis S.A. za przebudowę dróg w zakresie oświetlenia przejść dla pieszych na terenie dzielnic miasta stołecznego Warszawy. Prezentowane oświetlenie przejść dla pieszych wyróżnia się umiejętnie i prawidłowo dobranym osprzętem oświetleniowym, przez co zostały spełnione wymagane parametry świetlne oraz uzyskany efekt dodatniego kontrastu sylwetki pieszego na tle otoczenia. Instalacja jest spójna, z użyciem nowoczesnych i wydajnych opraw oświetleniowych z układami optycznymi specjalnie dedykowanymi do doświetlenia przejść dla pieszych. Zastosowanie instalacji opraw oświetleniowych z optyką dedykowaną, w znaczący sposób przekłada się na spadek liczby potrąceń i wypadków z udziałem pieszych na przejściach w porze nocnej. Komisja wysoko oceniła poziom wykonania inwestycji przez firmę FBSerwis S.A., co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i innym użytkownikom przejść.
W kategorii „Iluminacja wszelkiego rodzaju obiektów architektonicznych, kulturalno-oświatowych oraz obiektów artystycznych lub sportowych” I miejsce otrzymuje firma ETEC Sp. z o.o. za iluminację mostu w Bardzie. Obiekt oceniany to szesnastowieczny, wielokrotnie przebudowywany, wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie i odbudowany w pierwotnej formie w latach 50-tych ubiegłego wieku most kamienny nad Nysą Kłodzką w Bardzie. Wykonano iluminację o charakterze zalewowym podniebienia łuków mostu z delikatnym zaakcentowaniem struktury płaszczyzn bocznych oraz wyeksponowaniem formy filarów wraz z podświetleniem ostróg. Przyznając nagrodę, komisja konkursowa doceniła przede wszystkim bardzo staranny dobór i rozmieszczenie opraw oświetleniowych. Dzięki temu w znakomity sposób uwidoczniono detale architektoniczne jak również strukturę elewacji. Montażu opraw dokonano w miejscach oraz na takiej wysokości, że nie powoduje to olśnienia korzystających z obiektu i użytkowników drogi. Uwzględniono wysokość lustra wody w okresie deszczów nawalnych. Wykonana inwestycja charakteryzuje się energooszczędnością zastosowanych rozwiązań oświetleniowych.
Na uwagę zasługuje fakt, że iluminacja wzbudza zainteresowanie miastem przejeżdżających drogą krajową nr 8.
W kategorii „Oświetlenie wewnętrzne” (w tym obiektów przemysłowych) I miejsce przyznano firmie Luxon Sp. z o.o. za modernizację zakładu produkcyjnego Swiss Krono. Komisja wzięła pod uwagę zarówno zakres inwestycji, jak i osiągnięty rezultat oświetleniowy. Wymieniono blisko 4 400 opraw oświetleniowych oświetlenia podstawowego w halach produkcyjnych, pomieszczeniach magazynowych, administracyjno-biurowych i socjalnych oraz na terenie zewnętrznym, uzyskując wymagane poziomy oświetlenia. Modernizacją objęto również blisko 700 opraw oświetlenia awaryjnego. Zastosowano nie tylko nowoczesne, w wielu przypadkach dedykowane specjalnie dla tej inwestycji oprawy oświetleniowe LED, ale również automatykę pozwalającą na dodatkowe, znaczne oszczędności energii. Wymianę prawie 1900 opraw w pomieszczeniach produkcyjnych wykonywano bez przerywania procesów produkcyjnych, które trwają 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Z uwagi na znaczną wysokość hal, duże zapylenie oraz występowanie wysokich temperatur wymagało to niezwykle dobrej organizacji pracy i zaangażowania ze strony pracowników firmy Luxon Sp. z o.o. Uzyskane oszczędności rocznego zużycia energii w wysokości 77%, redukując zużycie z 7 316 do 1 673 MWh mogą być dla innych zakładów produkcyjnych wiarygodnym przykładem konieczności wymiany oświetlenia na nowoczesne, energooszczędne oświetlenie LED.
Ponadto, na podstawie nadesłanych materiałów i analizy wyników wizytacji wszystkich zgłoszonych do Konkursu inwestycji, Komisja postanowiła przyznać dyplomy za elektro-efektywność wszystkim firmom i Jednostkom Samorządowym, którzy nadesłali zgłoszenia konkursowe.
Lista laureatów
„NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2023 R.”
Gmina Busko Zdrój za oświetlenie Parku zdrojowego Busko-Zdrój
„NAJLEPSZEA INWESTYCJA OŚWIETLENIOWA 2023 R.”
firma ATM Lighting Sp. z o.o. za oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance”
NAGRODA SPECJALNA IM. ALICJI PECZYŃSKIEJ
firma ATM Lighting Sp. z o.o.
OŚWIETLENIE DRÓG i TERENÓW PUBLICZNYCH
I nagroda: firma Pollight Sp. z o.o. za modernizację infrastruktury oświetlenia ulicznego na terenie Miasta i Gminy Opole Lubelskie
II nagroda: firma FBSerwis S.A. za przebudowę dróg w zakresie oświetlenia przejść dla pieszych na terenie dzielnic miasta stołecznego Warszawy
ILUMINACJA WSZELKIEGO RODZAJU OBIEKTÓW ARCHITEKTONICZNYCH, KULTURALNO-OŚWIATOWYCH ORAZ OBIEKTÓW ARTYSTYCZNYCH LUB SPORTOWYCH
I miejsce: firma ETEC Sp. z o.o. za iluminację mostu w Bardzie
OŚWIETLENIE WEWNĘTRZNE (w tym obiektów przemysłowych)
I miejsce: firma Luxon Sp. z o.o. za modernizację zakładu produkcyjnego Swiss Krono
Autor i fot. Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego
Przeczytaj również: DK 47 Rabka Zdrój – Zakopane, odc. Rdzawka – Nowy Targ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...