Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2023 r. oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r.
31 stycznia 2024 r. na Międzynarodowych Targach Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2024 w Warszawie odbyła się gala wręczenia nagród za Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r. oraz Najlepiej Oświetloną Gminę 2023 r. Organizatorem konkursu był Polski Związek Przemysłu. Komisja Konkursowa na posiedzeniu plenarnym dokonała szczegółowej analizy materiałów z wizytowanych inwestycji oświetleniowych.
Nagrodę Główną oraz tytuł „Najlepiej oświetlonej gminy i miasta 2023 r.”otrzymała Gmina Busko-Zdrójza oświetlenie Parku Zdrojowego Busko-Zdrój. Dzięki wykonanej inwestycji oświetleniowej Park Zdrojowy Busko-Zdrój uzyskał zupełnie nowy charakter stając się niezwykłą atrakcją uzdrowiskowej części miasta. Oświetlono zarówno ciągi piesze jak również dokonano dekoracyjnej iluminacji zieleni oraz elementów małej architektury. Zastosowanie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem umożliwia organizację pokazów światło-dźwięk do wybranej muzyki, obecnie utworów Vivaldiego, oraz dopasowuje, w trakcie tych pokazów, natężenie oświetlenia ciągów pieszych, w obszarze Placu Centralnego. Dzięki temu uzyskano niezwykły klimat świetlny, który można określić stwierdzeniem – park światłem i muzyką malowany. Warto przy tym podkreślić, że bardzo starannie dobrano i rozmieszczono oprawy oświetleniowe odpowiedzialne za iluminację. Efekt oświetleniowy jest rzeczywiście niezwykły, przy czym zastosowane oprawy iluminacyjne nie powodują efektu olśnienia. Zastosowane oświetlenie ciągów pieszych zapewnia bezpieczne poruszanie się po parku.
Tytuł „Najlepszej inwestycji oświetleniowej 2023 r.” przyznano firmie ATM Lighting Sp. z o.o. za oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień ‒ Rabka-Zdrój. W tym przypadku Komisja wzięła pod uwagę kompleksowość wykonanej inwestycji. Zapewniono nie tylko odpowiednie oświetlenie powierzchni jezdni i ścian, ale również oświetlenie ewakuacyjne, oświetlenie drzwi ewakuacyjnych oraz oświetlenie pomieszczeń technicznych. Dobór i rozmieszczenie opraw zapewnia bardzo dobrą widoczność w tunelu zapewniając odpowiednie poziomy luminancji. Zastosowane sterowanie oświetlenia, z czujnikiem oświetlenia, zainstalowanym na ostatnim słupie przed wjazdem do tunelu, pozwala dostosować poziom luminancji wjazdowej, o każdej porze dnia, oraz w różnych strefach tunelu do warunków oświetlenia dziennego. Rozmieszczenie opraw wewnątrz tunelu nie powoduje efektu stroboskopowego zapewniając kierowcom bardzo wysoki komfort widzenia i przejazdu przez tunel. Jednocześnie Komisja przyznała firmie ATM Lighting Sp. z o.o. Nagrodę Specjalną im. Alicji Peczyńskiej za bardzo profesjonalne oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój. Pani mgr inż. Alicja Peczyńska była ekspertem techniki świetlnej w zakresie oświetlenia zewnętrznego, wychowawcą paru pokoleń polskich oświetleniowców. Przez wiele lat była członkiem Prezydium Polskiego Komitetu Oświetleniowego, Przewodniczącą Komisji Oświetlenia Drogowego, a w latach 1987-90, Przewodniczącą PKOśw. Promowała nowe rozwiązania, zwracając uwagę nie tylko na potrzebę spełnienia wymagań określonych w normach, ale też zapewnienie dobrego komfortu widzenia.
Nagroda Specjalna Imienia Alicji Peczyńskiej została utworzona właśnie w celu promocji nowych, niestandardowych rozwiązań w zakresie oświetlenia dróg, ulic, parków, placów, mostów, estakad, kładek, tuneli oraz budynków użyteczności publicznej. Rozwiązania oświetleniowe zastosowane przez firmę ATM Lighting Sp. z o.o. przy realizacji oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój spełniają w najwyższym stopniu kryteria stanowiące ideę utworzenia tej nagrody.
W kategorii „Oświetlenie dróg i terenów publicznych” I nagrodę przyznano firmie Pollight Sp. z o.o. za modernizację infrastruktury oświetlenia ulicznego na terenie Miasta i Gminy Opole Lubelskie. Oceniana inwestycja obejmowała wymianę 2263 szt. opraw oświetleniowych, 156 szt. wysięgników, modernizację 136 szt. szaf oświetleniowych oraz usługę konserwacji oświetlenia ulicznego. Kluczowym celem prezentowanej modernizacji było zapewnienie bezpiecznego, wygodnego poruszania się użytkowników dróg przy jednoczesnej energooszczędności i niskich nakładach konserwacyjnych w okresie eksploatacyjnym. Komisja wysoko oceniła użycie wydajnych i energooszczędnych opraw oświetleniowych zarządzanych nowoczesnym systemem zdalnego sterowania. Znaczące jest kompleksowe podejście firmy Pollight Sp. z o.o. do całego procesu inwestycyjnego. Całość zamierzenia cechowało utrzymanie wysokich standardów realizacyjnych oraz jakościowych zastosowanego sprzętu oświetleniowego. Zaprezentowana inwestycja została wzorcowo zaplanowana i zrealizowana. W ocenie Komisji zaprezentowane oświetlenie wyróżnia się na tle przestrzeni Gminy Opola Lubelskiego, dając bezpieczeństwo użytkownikom dróg, duży komfort mieszkańcom, jest energooszczędne, co w znacznym stopniu wpływa na obniżenie poziomu zużywanej energii elektrycznej i kosztów eksploatacyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...