Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2023 r. oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r.
31 stycznia 2024 r. na Międzynarodowych Targach Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2024 w Warszawie odbyła się gala wręczenia nagród za Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r. oraz Najlepiej Oświetloną Gminę 2023 r. Organizatorem konkursu był Polski Związek Przemysłu. Komisja Konkursowa na posiedzeniu plenarnym dokonała szczegółowej analizy materiałów z wizytowanych inwestycji oświetleniowych.
Nagrodę Główną oraz tytuł „Najlepiej oświetlonej gminy i miasta 2023 r.”otrzymała Gmina Busko-Zdrójza oświetlenie Parku Zdrojowego Busko-Zdrój. Dzięki wykonanej inwestycji oświetleniowej Park Zdrojowy Busko-Zdrój uzyskał zupełnie nowy charakter stając się niezwykłą atrakcją uzdrowiskowej części miasta. Oświetlono zarówno ciągi piesze jak również dokonano dekoracyjnej iluminacji zieleni oraz elementów małej architektury. Zastosowanie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem umożliwia organizację pokazów światło-dźwięk do wybranej muzyki, obecnie utworów Vivaldiego, oraz dopasowuje, w trakcie tych pokazów, natężenie oświetlenia ciągów pieszych, w obszarze Placu Centralnego. Dzięki temu uzyskano niezwykły klimat świetlny, który można określić stwierdzeniem – park światłem i muzyką malowany. Warto przy tym podkreślić, że bardzo starannie dobrano i rozmieszczono oprawy oświetleniowe odpowiedzialne za iluminację. Efekt oświetleniowy jest rzeczywiście niezwykły, przy czym zastosowane oprawy iluminacyjne nie powodują efektu olśnienia. Zastosowane oświetlenie ciągów pieszych zapewnia bezpieczne poruszanie się po parku.
Tytuł „Najlepszej inwestycji oświetleniowej 2023 r.” przyznano firmie ATM Lighting Sp. z o.o. za oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień ‒ Rabka-Zdrój. W tym przypadku Komisja wzięła pod uwagę kompleksowość wykonanej inwestycji. Zapewniono nie tylko odpowiednie oświetlenie powierzchni jezdni i ścian, ale również oświetlenie ewakuacyjne, oświetlenie drzwi ewakuacyjnych oraz oświetlenie pomieszczeń technicznych. Dobór i rozmieszczenie opraw zapewnia bardzo dobrą widoczność w tunelu zapewniając odpowiednie poziomy luminancji. Zastosowane sterowanie oświetlenia, z czujnikiem oświetlenia, zainstalowanym na ostatnim słupie przed wjazdem do tunelu, pozwala dostosować poziom luminancji wjazdowej, o każdej porze dnia, oraz w różnych strefach tunelu do warunków oświetlenia dziennego. Rozmieszczenie opraw wewnątrz tunelu nie powoduje efektu stroboskopowego zapewniając kierowcom bardzo wysoki komfort widzenia i przejazdu przez tunel. Jednocześnie Komisja przyznała firmie ATM Lighting Sp. z o.o. Nagrodę Specjalną im. Alicji Peczyńskiej za bardzo profesjonalne oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój. Pani mgr inż. Alicja Peczyńska była ekspertem techniki świetlnej w zakresie oświetlenia zewnętrznego, wychowawcą paru pokoleń polskich oświetleniowców. Przez wiele lat była członkiem Prezydium Polskiego Komitetu Oświetleniowego, Przewodniczącą Komisji Oświetlenia Drogowego, a w latach 1987-90, Przewodniczącą PKOśw. Promowała nowe rozwiązania, zwracając uwagę nie tylko na potrzebę spełnienia wymagań określonych w normach, ale też zapewnienie dobrego komfortu widzenia.
Nagroda Specjalna Imienia Alicji Peczyńskiej została utworzona właśnie w celu promocji nowych, niestandardowych rozwiązań w zakresie oświetlenia dróg, ulic, parków, placów, mostów, estakad, kładek, tuneli oraz budynków użyteczności publicznej. Rozwiązania oświetleniowe zastosowane przez firmę ATM Lighting Sp. z o.o. przy realizacji oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój spełniają w najwyższym stopniu kryteria stanowiące ideę utworzenia tej nagrody.
W kategorii „Oświetlenie dróg i terenów publicznych” I nagrodę przyznano firmie Pollight Sp. z o.o. za modernizację infrastruktury oświetlenia ulicznego na terenie Miasta i Gminy Opole Lubelskie. Oceniana inwestycja obejmowała wymianę 2263 szt. opraw oświetleniowych, 156 szt. wysięgników, modernizację 136 szt. szaf oświetleniowych oraz usługę konserwacji oświetlenia ulicznego. Kluczowym celem prezentowanej modernizacji było zapewnienie bezpiecznego, wygodnego poruszania się użytkowników dróg przy jednoczesnej energooszczędności i niskich nakładach konserwacyjnych w okresie eksploatacyjnym. Komisja wysoko oceniła użycie wydajnych i energooszczędnych opraw oświetleniowych zarządzanych nowoczesnym systemem zdalnego sterowania. Znaczące jest kompleksowe podejście firmy Pollight Sp. z o.o. do całego procesu inwestycyjnego. Całość zamierzenia cechowało utrzymanie wysokich standardów realizacyjnych oraz jakościowych zastosowanego sprzętu oświetleniowego. Zaprezentowana inwestycja została wzorcowo zaplanowana i zrealizowana. W ocenie Komisji zaprezentowane oświetlenie wyróżnia się na tle przestrzeni Gminy Opola Lubelskiego, dając bezpieczeństwo użytkownikom dróg, duży komfort mieszkańcom, jest energooszczędne, co w znacznym stopniu wpływa na obniżenie poziomu zużywanej energii elektrycznej i kosztów eksploatacyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...