Trasa Łazienkowska – od koncepcji do rozbiórek

Obiekty

W ciągu Trasy Łazienkowskiej wybudowano liczne obiekty inżynierskie, takie jak: mosty drogowe, wiadukty drogowe i tramwajowe, kładki dla pieszych, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe. Poniżej wymieniono (patrząc od zachodu na wschód) następujące wybudowane obiekty inżynierskie:

  • kładka dla pieszych przy Skrze nad ulicą Wawelską,
  • wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu Alei Niepodległości nad ulicą Wawelską/Aleją Armii Ludowej, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe [10],
  • wiadukt drogowy w ciągu ulicy Waryńskiego nad Aleją Armii Ludowej [11], mury oporowe, podziemne przejście dla pieszych,
  • wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu ulicy Marszałkowskiej nad Aleją Armii Ludowej, mury oporowe,
  • kładka dla pieszych na przedłużeniu ulicy Faustyna Czerwijowskiego w stronę Alei Szucha nad Aleją Armii Ludowej,
  • kładka dla pieszych nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej,
  • wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad Aleją Armii Ludowej, wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej, przejścia podziemne dla pieszych, mury oporowe,
  • kładka dla pieszych przy Zamku Ujazdowskim nad Aleją Armii Ludowej,
  • wiadukty drogowe w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola i rondem Sedlaczka [20],
  • estakady węzła lewobrzeżnego (osiem obiektów) [12],
  • wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wisłostradą [14, 19],
  • most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad portem Czerniakowskim [14, 19],
  • wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Cyplem Czerniakowskim [14, 19],
  • most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej przez Wisłę [16-18],
  • wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim [14, 19],
  • estakady węzła prawobrzeżnego (osiem obiektów) [15],
  • wiadukty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad ulicą Paryską [13, 21],
  • wiadukt drogowy w ciągu ulicy Saskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych [12],
  • kładka dla pieszych przy ulicy Międzynarodowe oraz Afrykańskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
  • mosty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych oraz kładka dla pieszych nad Kanałem Wystawowym,
  • wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
  • wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad ciągiem pieszych,
  • wiadukt drogowy w ciągu ulicy Kinowej nad ciągiem pieszych,
  • kładka dla pieszych przy ulicy Międzyborskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
  • kładka dla pieszych przy ulicy Motorowej nad ulicą Ostrobramską,
  • kładka dla pieszych przy ulicy Grenadierów nad ulicą Ostrobramską,
  • kładka dla pieszych przy ulicy Optyków nad ulicą Ostrobramską.

Niedługo minie okres 50 lat użytkowania Trasy Łazienkowskiej. W tym czasie były wykonywane remonty, przebudowy, rozbudowy, naprawy, wymiany elementów wyposażenia. Pomimo tego nie wszystkie obiekty dotrwały do dzisiaj. W latach 2008-2009 oraz 2013-2015 wymieniono na nowe osiem estakad węzła Wał Miedzeszyński i osiem estakad węzła Wisłostrada. W 2012 r. oddano do użytkowania kładkę pieszo-rowerową przy Skrze wybudowaną w miejscu rozebranej. W 2015 r. z powodu pożaru wymieniono stalową konstrukcję Mostu Łazienkowskiego, remontując przy okazji kablobetonowe przęsła (tzw. czterdziestki) siedmiu przęseł po stronie warszawskiej i czterech od strony Saskiej Kępy stanowiące integralną część tego mostu. W 2020 r. zakończono wymianę wiaduktu w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych. W 2022 r. wymieniono północny wiadukt w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola, a obecnie trwa wymiana sąsiedniego, południowego wiaduktu. W kwietniu 2023 r. wykonano pierwsze prace związane z modernizacją wiaduktów nad ulicą Paryską i Bajońską, która będzie polegać między innymi na rozbiórce i odbudowie konstrukcji obu wiaduktów. W lipcu 2023 r. przystąpiono bezpośrednio do rozbiórki konstrukcji nośnej i podpór północnego wiaduktu, a w 2024 r. planowana jest rozbiórka południowego wiaduktu. Ostatnimi obiektami w ciągu Trasy Łazienkowskiej, które nie zostały rozebrane i odbudowane, są mosty w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad Kanałem Wystawowym prowadzącym do jeziorka Gocławskiego.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.