Trasa Łazienkowska – od koncepcji do rozbiórek
Obiekty
W ciągu Trasy Łazienkowskiej wybudowano liczne obiekty inżynierskie, takie jak: mosty drogowe, wiadukty drogowe i tramwajowe, kładki dla pieszych, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe. Poniżej wymieniono (patrząc od zachodu na wschód) następujące wybudowane obiekty inżynierskie:
- kładka dla pieszych przy Skrze nad ulicą Wawelską,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu Alei Niepodległości nad ulicą Wawelską/Aleją Armii Ludowej, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe [10],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Waryńskiego nad Aleją Armii Ludowej [11], mury oporowe, podziemne przejście dla pieszych,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu ulicy Marszałkowskiej nad Aleją Armii Ludowej, mury oporowe,
- kładka dla pieszych na przedłużeniu ulicy Faustyna Czerwijowskiego w stronę Alei Szucha nad Aleją Armii Ludowej,
- kładka dla pieszych nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej,
- wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad Aleją Armii Ludowej, wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej, przejścia podziemne dla pieszych, mury oporowe,
- kładka dla pieszych przy Zamku Ujazdowskim nad Aleją Armii Ludowej,
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola i rondem Sedlaczka [20],
- estakady węzła lewobrzeżnego (osiem obiektów) [12],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wisłostradą [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad portem Czerniakowskim [14, 19],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Cyplem Czerniakowskim [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej przez Wisłę [16-18],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim [14, 19],
- estakady węzła prawobrzeżnego (osiem obiektów) [15],
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad ulicą Paryską [13, 21],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Saskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych [12],
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzynarodowe oraz Afrykańskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- mosty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych oraz kładka dla pieszych nad Kanałem Wystawowym,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad ciągiem pieszych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Kinowej nad ciągiem pieszych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzyborskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Motorowej nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Grenadierów nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Optyków nad ulicą Ostrobramską.
Niedługo minie okres 50 lat użytkowania Trasy Łazienkowskiej. W tym czasie były wykonywane remonty, przebudowy, rozbudowy, naprawy, wymiany elementów wyposażenia. Pomimo tego nie wszystkie obiekty dotrwały do dzisiaj. W latach 2008-2009 oraz 2013-2015 wymieniono na nowe osiem estakad węzła Wał Miedzeszyński i osiem estakad węzła Wisłostrada. W 2012 r. oddano do użytkowania kładkę pieszo-rowerową przy Skrze wybudowaną w miejscu rozebranej. W 2015 r. z powodu pożaru wymieniono stalową konstrukcję Mostu Łazienkowskiego, remontując przy okazji kablobetonowe przęsła (tzw. czterdziestki) siedmiu przęseł po stronie warszawskiej i czterech od strony Saskiej Kępy stanowiące integralną część tego mostu. W 2020 r. zakończono wymianę wiaduktu w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych. W 2022 r. wymieniono północny wiadukt w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola, a obecnie trwa wymiana sąsiedniego, południowego wiaduktu. W kwietniu 2023 r. wykonano pierwsze prace związane z modernizacją wiaduktów nad ulicą Paryską i Bajońską, która będzie polegać między innymi na rozbiórce i odbudowie konstrukcji obu wiaduktów. W lipcu 2023 r. przystąpiono bezpośrednio do rozbiórki konstrukcji nośnej i podpór północnego wiaduktu, a w 2024 r. planowana jest rozbiórka południowego wiaduktu. Ostatnimi obiektami w ciągu Trasy Łazienkowskiej, które nie zostały rozebrane i odbudowane, są mosty w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad Kanałem Wystawowym prowadzącym do jeziorka Gocławskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Różniczkowe równanie ruchu (równanie równowagi dynamicznej) jest w postaci wzoru (1), natomiast jego rozwiązanie polega na znalezieniu pierwiastków równania charakterystycznego opisanego zależnością (2). We wzorach (1) i (2) przyjęto oznaczenia: M – macierz mas, K – macierz sztywności, ω – częstość kołowa, ü(t) – wektor przyspieszeń, u(t) – wektor przemieszczeń. Pod względem matematycznym macierzowe równanie drgań swobodnych (1) stanowi układ jednorodnych równań różniczkowych o stałych współc...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...