Stan nawierzchni w obszarze nieciągłych deformacji górniczych

Rozmiary deformacji

W tym przypadku od geomateraca/-y oczekuje się również zapewnienia sztywności pozwalającej na właściwe użytkowanie drogi, jednak rozmiary deformacji są zdecydowanie większe niż na odcinkach o ciągłych deformacjach terenu. W tych przypadkach rozluźnienia w podłożu znacząco przekraczają zakresy poziomych odkształceń uwzględnianych w opisie ciągłych deformacji i związanej z tym kategoryzacji terenów górniczych. Przykładowo najwyższa VI kategoria jest klasyfikowana przy poziomych odkształceniach osiągających wartość min. 9 mm/m [7].

Wybrane przykłady dróg, na których ujawniły się uszkodzenia o charakterze deformacji nieciągłych
W artykule przedstawiono trzy przypadki dróg zlokalizowanych na terenie górniczym. Na drogach tych ujawniły się deformacje nieciągłe objawiające się naruszeniem ciągłości powierzchni. Należy podkreślić, że opisane przypadki nie dotyczą sytuacji, w których w podłożu występują pustki.

W przypadku A nawierzchnia droga została zaprojektowana na obciążenie ruchem KR6. Górne warstwy nawierzchni składały się z pakietu mineralno-asfaltowego o grubości 32 cm oraz warstwy podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej o grubości 20 cm. Zakres dodatkowego wzmocnienia nawierzchni pod górnymi warstwami nawierzchni obejmował geomaterac o łącznej grubości 50 cm. Schematyczny układu warstw przedstawia rys. 1.

W tym przypadku do budowy geomateraca zastosowano geosiatkę o obliczeniowej wytrzymałości długoterminowej min. 100 kN/m (główny kierunek zbrojenia), wydłużeniu przy zerwaniu 6/20% i polimeru PVA/PA.

W okresie prowadzonej eksploatacji górniczej, na nawierzchni powstały progi terenowe wraz z towarzyszącymi im spękaniami. Ujawnione deformacje znacząco zdeformowały profil podłużny dro...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.