Most Tumski we Wrocławiu odnowiony

Zakres prac

Remont miał za zadanie przede wszystkim naprawić wieloletnie uszkodzenia mostu, m.in. również te z czasów II wojny światowej. Największym problemem konstrukcji była korozja elementów, które należało wymienić, a cały obiekt zabezpieczyć. Most został najpierw wypiaskowany do stopnia SA 2,5, a następnie kilkukrotnie pomalowany. Przed każdym malowaniem sprawdzane były warunki atmosferyczne i mierzona grubość powłoki malarskiej. Zabezpieczenie antykorozyjne wykonano w trzech warstwach. Powłoka antykorozyjna, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, ma kolor głębokiej zieleni.

Wykonawca wyczyścił i naprawił kamienne powierzchnie podpór skrajnych filaru, wykonano nowe ścianki zapleczne (żelbetowe z okładziną z płytek granitowych) i płaszcz żelbetowy ławy, izolację ścianki zaplecznej, wyczyszczono łożyska. Wymieniono sposób mocowania balustrad, a także skorodowane części w kratownicy. Zachowano pierwotną wysokość balustrad – 90 cm (choć przepisy nakazują 120 cm) ze względu na to, że most jest obiektem zabytkowym. Uzupełnione zostały ubytki dźwigarów.

Nawierzchnia

Wymianie uległa również nawierzchnia jezdni i chodników, a także izolacja pomostu. Górna część płyty została zabezpieczona systemem z żywicy epoksydowej poliuretanowej, warstwa wyrównująca z betonu lekkiego, płynna izolacja powstała na bazie gumy i bitumu. Zaprawa mineralna do układania kostki kamiennej ma grubość 3 cm, a sama kostka kamienna ma wymiary 60 x 80 x 60 mm. Kostka była cięta i ułożona w sposób, który daje większy komfort użytkowania.

Całkowicie nowe elementy stalowe to: płyty chodnikowe, blachy policzkowe, krawężniki stalowe, koryta dylatacji, sączki. Chodniki wykonano z beton...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Obecny Most Tumski, zwany też Katedralnym (Pons Cathedralis), jest usytuowany w miejscu przeprawy wzmiankowanej już w XI wieku. Obiekt został zaprojektowany przez Alfreda von Scholza i wzniesiony w latach 1888-1889. Posiada konstrukcję stalową nitowaną, wykonaną w konstrukcji kratownicowej systemu Gerbera, wzmocnioną sztywnym cięgnem, wieszakami i arkadą portalową. Konstrukcja ta opiera się na dwóch granitowych przyczółkach kamiennych, boniowanych, o fakturze rustykalnej. Konstrukcję stalową przygotowała huta w Rudzianach (Pielahütte), a zmontował ją zakład G. Ruffera z Wrocławia. Prace kamieniarskie wykonała firma Granit und Quarz, a nieistniejącą płycinę nad arkadą, arkady oraz maszty wykonała firma Gustawa Trelenberga. Uzupełnieniem kompozycji mostu są dwie rzeźby ustawione w 1893 r. od strony Wyspy Piaskowej – z postaciami św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela – patronów Dolnego Śląska i Wrocławia, autorstwa G. Grünenberga. W okresie międzywojennym z nieznanych przyczyn usunięto maszty oraz tablicę znajdującą się nad arkadą. 15.10.1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków miasta Wrocławia decyzją nr A/1652/327/Wm jako wybitny przykład konstrukcji mostowej o dużych walorach estetycznych. W listopadzie 2017 r. Miejski Konserwator Zabytków wydał pozwolenie konserwatorskie na remont i konserwację Mostu Tumskiego wraz z rekonstrukcją latarń na podstawie projektu budowlanego autorstwa mgr. inż. Ryszarda Wodyńskiego z zespołem (projekt budowlany) oraz programu konserwatorskiego autorstwa mgr Henryka Klameckiego. Projekt ten został opracowany z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń konserwatorskich zalecających m.in.: naprawę konstrukcji mostu z zachowaniem pierwotnego kształt konstrukcji oraz sposobu łączenia elementów (nitowaniem), zachowanie lub wykonanie nowej nawierzchni jezdni mostu na wzór dotychczasowej z kostki granitowej, odtworzenie kolorystyki konstrukcji stalowej, odtworzenie wyglądu pierwotnych latarni zintegrowanych z konstrukcją mostu na podstawie fotografii archiwalnych. archiwalnych. Most został pomalowany na kolor RAL 7073 – na wzór odnalezionego pierwotnego koloru na konstrukcji, natomiast powłoka antykorozyjna – na kolor głębokiej zieleni.

Zdzisław Żak, Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.