Most Tumski we Wrocławiu odnowiony
Zakres prac
Remont miał za zadanie przede wszystkim naprawić wieloletnie uszkodzenia mostu, m.in. również te z czasów II wojny światowej. Największym problemem konstrukcji była korozja elementów, które należało wymienić, a cały obiekt zabezpieczyć. Most został najpierw wypiaskowany do stopnia SA 2,5, a następnie kilkukrotnie pomalowany. Przed każdym malowaniem sprawdzane były warunki atmosferyczne i mierzona grubość powłoki malarskiej. Zabezpieczenie antykorozyjne wykonano w trzech warstwach. Powłoka antykorozyjna, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, ma kolor głębokiej zieleni.
Wykonawca wyczyścił i naprawił kamienne powierzchnie podpór skrajnych filaru, wykonano nowe ścianki zapleczne (żelbetowe z okładziną z płytek granitowych) i płaszcz żelbetowy ławy, izolację ścianki zaplecznej, wyczyszczono łożyska. Wymieniono sposób mocowania balustrad, a także skorodowane części w kratownicy. Zachowano pierwotną wysokość balustrad – 90 cm (choć przepisy nakazują 120 cm) ze względu na to, że most jest obiektem zabytkowym. Uzupełnione zostały ubytki dźwigarów.
Nawierzchnia
Wymianie uległa również nawierzchnia jezdni i chodników, a także izolacja pomostu. Górna część płyty została zabezpieczona systemem z żywicy epoksydowej poliuretanowej, warstwa wyrównująca z betonu lekkiego, płynna izolacja powstała na bazie gumy i bitumu. Zaprawa mineralna do układania kostki kamiennej ma grubość 3 cm, a sama kostka kamienna ma wymiary 60 x 80 x 60 mm. Kostka była cięta i ułożona w sposób, który daje większy komfort użytkowania.
Całkowicie nowe elementy stalowe to: płyty chodnikowe, blachy policzkowe, krawężniki stalowe, koryta dylatacji, sączki. Chodniki wykonano z beton...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Obecny Most Tumski, zwany też Katedralnym (Pons Cathedralis), jest usytuowany w miejscu przeprawy wzmiankowanej już w XI wieku. Obiekt został zaprojektowany przez Alfreda von Scholza i wzniesiony w latach 1888-1889. Posiada konstrukcję stalową nitowaną, wykonaną w konstrukcji kratownicowej systemu Gerbera, wzmocnioną sztywnym cięgnem, wieszakami i arkadą portalową. Konstrukcja ta opiera się na dwóch granitowych przyczółkach kamiennych, boniowanych, o fakturze rustykalnej. Konstrukcję stalową przygotowała huta w Rudzianach (Pielahütte), a zmontował ją zakład G. Ruffera z Wrocławia. Prace kamieniarskie wykonała firma Granit und Quarz, a nieistniejącą płycinę nad arkadą, arkady oraz maszty wykonała firma Gustawa Trelenberga. Uzupełnieniem kompozycji mostu są dwie rzeźby ustawione w 1893 r. od strony Wyspy Piaskowej – z postaciami św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela – patronów Dolnego Śląska i Wrocławia, autorstwa G. Grünenberga. W okresie międzywojennym z nieznanych przyczyn usunięto maszty oraz tablicę znajdującą się nad arkadą. 15.10.1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków miasta Wrocławia decyzją nr A/1652/327/Wm jako wybitny przykład konstrukcji mostowej o dużych walorach estetycznych. W listopadzie 2017 r. Miejski Konserwator Zabytków wydał pozwolenie konserwatorskie na remont i konserwację Mostu Tumskiego wraz z rekonstrukcją latarń na podstawie projektu budowlanego autorstwa mgr. inż. Ryszarda Wodyńskiego z zespołem (projekt budowlany) oraz programu konserwatorskiego autorstwa mgr Henryka Klameckiego. Projekt ten został opracowany z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń konserwatorskich zalecających m.in.: naprawę konstrukcji mostu z zachowaniem pierwotnego kształt konstrukcji oraz sposobu łączenia elementów (nitowaniem), zachowanie lub wykonanie nowej nawierzchni jezdni mostu na wzór dotychczasowej z kostki granitowej, odtworzenie kolorystyki konstrukcji stalowej, odtworzenie wyglądu pierwotnych latarni zintegrowanych z konstrukcją mostu na podstawie fotografii archiwalnych. archiwalnych. Most został pomalowany na kolor RAL 7073 – na wzór odnalezionego pierwotnego koloru na konstrukcji, natomiast powłoka antykorozyjna – na kolor głębokiej zieleni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...