Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W kolejnej publikacji [59] stworzono model 3D mostu przy użyciu zdjęć zrobionych przez UAV i metody SfM, w której równocześnie rejestrowano dane o geometrii i uszkodzeniach. Wyniki są porównywane z modelami utworzonymi przy użyciu LiDAR na platformie stacjonarnej. Dotychczasowe badania pokazują, że inspekcja przy użyciu UAV może przewyższyć inspekcję przy użyciu LiDAR pod względem kompletności i rozdzielczości, dając doskonałe modele 3D o precyzji potrzebnej do rozwiązania problemów i spełnienia celów zarządców infrastruktury. Pojawienie się i ewolucja nowych technologii, takich jak UAV oparte na LiDAR, czyli SfM, pomagają w pozyskiwaniu danych, które po obróbce tworzą precyzyjne i pełne, trójwymiarowe reprezentacje złożonych obiektów.
W tym celu, korzystając z obu technologii, w publikacji [60] przedstawiono kolejne studium przypadku z wykorzystaniem mostu kolejowego. Celem było wygenerowanie precyzyjnej i realistycznej reprezentacji 3D infrastruktury kolejowej, która posłuży do inspekcji konstrukcji i oceny uszkodzeń powierzchniowych. Czujnik LiDAR był użyty na TLS i zastosowany do zbierania danych na temat dolnych i bocznych powierzchni mostu, a także terenu pod obiektem (rys. 4a), podczas gdy kamera zamontowana na UAV została wykorzystana do scharakteryzowania górnej powierzchni i boków konstrukcji pomostu (rys. 4b). Integracja modeli LiDAR-TLS i fotogrametrii-UAV (rys. 4c), możliwa dzięki ostatnim postępom w algorytmach przetwarzania, zaowocowała bardzo dokładnym modelem 3D całego pomostu kolejowego, osiągnięty wynik pokazano na rys. 5.
Wnioski
W niniejszym artykule przedstawiono zarys najnowszych technologii przeznaczonych do zdalnej inspekcji mostów, w tym zautomatyzowanej oceny uszkodzeń powierzchniowych oraz zdalnych pomiarów przemieszczeń. W szczególności przedstawiono technologie zdalnej inspekcji oparte na systemach rozpoznawania obrazu oraz systemach LiDAR instalowanych na UAV.
Dzięki najnowszym osiągnięciom naukowym i technologicznym ocena stanu konstrukcji mostów staje się coraz bardziej efektywna. Inteligentne strategie inspekcji mogą wykrywać wczesne oznaki pogorszenia stanu konstrukcji, przez co mogą zapobiegać poważnym awariom krytycznych komponentów, a także pomagać identyfikować właściwe działania naprawcze. Nowe i istniejące technologie inspekcji są ukierunkowane na cyfryzację procesów budowlanych. Złożoność inspekcji i utrzymania wymaga zorganizowanych, zautomatyzowanych, otwartych i przejrzystych algorytmów cyfrowych, które powinny uwzględniać zarówno dane dotyczące konstrukcji, jak i dalsze zarządzanie infrastrukturą. Wyniki inspekcji/monitoringu powinny służyć jako podstawa wykorzystywana w podejmowaniu decyzji o dalszej eksploatacji obiektu.
Rekomendacje i dalszy rozwój
Następnym krokiem dla modelu zarządzania, który działa jako łącznik między fizycznymi i wirtualnymi odpowiednikami, jest stworzenie dynamicznej reprezentacji mostu, która aktualizuje wszystkie informacje w czasie rzeczywistym. To tzw. cyfrowy bliźniak DT (z ang. digital twin) [62]. Funkcjonalny DT powinien być zdolny do symulacji, uczenia się i zarządzania [63] oraz umożliwiać praktyczne zastosowanie danych z SHM [64]. Na obecnym etapie publikowanych badań nadal brakuje ustandaryzowanego schematu koncepcji DT w dziedzinie inżynierii lądowej, w tym mostownictwie. W literaturze [65] podkreślono, że większość badań prowadzonych w tym obszarze koncentruje się na wykorzystaniu modeli BrIM służących do uzyskania dokładnych reprezentacji geometrycznych zasobów fizycznych i uzupełnieniu ich o dane SHM. Jeden z pierwszych przykładów schematu zarządzania danymi, która integruje BrIM z SHM w celu usprawnienia monitorowania mostów poprzez gromadzenie, przechowywanie i analizowanie danych z czujników, został przedstawiony w publikacji [66]. Jednak krytyczny przegląd oparty na 485 artykułach przedstawionych w odnośnikach [67] wykazał, że zarówno branża mostowa, jak i środowisko akademickie nadal nie mają wspólnego zrozumienia najnowszych postępów, wyzwań i trendów związanych z eksploatacją i utrzymaniem mostów, zarządzania danymi oraz podejmowania decyzji. Głównym wyzwaniem w rozwoju DT jest integracja danych z różnych źródeł, takich jak czujniki, przetwarzanie w chmurze punktów i systemy zarządzania zasobami, a także synchronizacja kopii danych i aktualizacji DT w czasie rzeczywistym.
Artykuł został przygotowany na podstawie materiałów opracowanych przez grupę roboczą IABSE TG 5.9 „Remote Inspection of Bridges”. W szczególności podziękowania są kierowane do następujących członków grupy: Vedhus Hoskere, Yasutaka Narazaki, Piotr Olaszek, Yanlin Guo, Marcos Massao Futai, Pietro Milillo, Adriana Trias, Luis Gonzalez, José Campos Matos i Franziska Schmidt, którzy wspólnie z autorami niniejszej publikacji opracowali artykuł podsumowujący na temat technologii i platform do zdalnej i autonomicznej kontroli mostów. Utworzenie grupy było efektem realizacji przez Annę Rakoczy i Diogo Ribeiro projektu „Inteligentna ocena stanu konstrukcji istniejących stalowych mostów kolejowych” finansowanym w ramach umowy bilateralnej FCT-NAWA (2022-23).
Przeczytaj również: Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...