Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych

MOS_4_23_Anna_M_Rakoczy_OCENA_ISTNIEJACYCH_OBIEKTOW_MOSTOWYCH_TAB_1
Tab. 1. Technologie i platformy stosowane do SHM i NDT obiektów mostowych

Pomiary przemieszczeń

Techniki CV umożliwiają pomiar przemieszczeń bez dedykowanych punktów referencyjnych i niezależnie od obejmowanego swoim zakresem obszaru. Można mierzyć zarówno przemieszczenia długotrwałe (statyczne), jak i krótkotrwałe (dynamiczne), w oparciu o te ostatnie można realizować również pomiary częstotliwości drgań własnych do analizy modalnej konstrukcji [39-42]. W publikacji [43] zostały przedstawione laboratoryjne pomiary drgań ukośnych elementów konstrukcji, w których efektem finalnym analizy było określenie naprężeń rozciągających. W publikacjach [44, 45] przedstawiono podejście do pomiaru przemieszczeń 3D, gdzie za pomocą jednej kamery mierzone jest przemieszczenie we wszystkich widocznych węzłach modelu MES analizowanej konstrukcji. Przemieszczenie w punktach na konstrukcji odpowiadających lokalizacji węzłów w modelu MES można mierzyć np. w celu aktualizacji geometrii modelu, co wykazano dla modeli mostu kratowego w skali laboratoryjnej [39] i bramy ukośnej w terenie [46].

W publikacji [4] zaproponowano system czujników obejmujący zarówno kamery w zakresie światła widzialnego, jak i kamery w zakresie termografii podczerwieni IRT (z ang. infrared thermography), zintegrowanych na platformie UAV, gdzie obraz ruchu w płaszczyźnie jest rejestrowany przez kamerę optyczną, a obraz ruchu z płaszczyzny w kierunku prostopadłym jest rejestrowany przez kamerę na podczerwień w połączeniu z projektorem promieniowania podczerwonego. Ruch UAV jest kompensowany przez śledzenie nieruchomego celu (rys. 1).

Wykrywanie i ocena uszkodzeń powierzchniowych

Podejścia oparte na technologii rozpoznawania obrazu oferują również możliwość wykrywania i oceny uszkodzeń powierzchniowych, takich jak pęknięcia/odpryski betonu lub korozja stali [47-49]. W celu zwiększenia praktycznego znaczenia takiej analizy często jest ona łączona z automatycznym rozpoznawaniem elementów konstrukcyjnych, co zapewnia odpowiedni kontekst do oceny zidentyfikowanych uszkodzeń [50]. Oczekuje się, że to podejście przyczyni się do zwiększenia wydajności wizualnej inspekcji mostu i jej niezawodności, uniezależniając pomiar (dokumentację i identyfikację) uszkodzeń od czynnika ludzkiego, w przypadku którego ze względu na czasochłonność procesu część uszkodzeń może być pomijana.

Wywiady

Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie

Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.