Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
Pomiary przemieszczeń
Techniki CV umożliwiają pomiar przemieszczeń bez dedykowanych punktów referencyjnych i niezależnie od obejmowanego swoim zakresem obszaru. Można mierzyć zarówno przemieszczenia długotrwałe (statyczne), jak i krótkotrwałe (dynamiczne), w oparciu o te ostatnie można realizować również pomiary częstotliwości drgań własnych do analizy modalnej konstrukcji [39-42]. W publikacji [43] zostały przedstawione laboratoryjne pomiary drgań ukośnych elementów konstrukcji, w których efektem finalnym analizy było określenie naprężeń rozciągających. W publikacjach [44, 45] przedstawiono podejście do pomiaru przemieszczeń 3D, gdzie za pomocą jednej kamery mierzone jest przemieszczenie we wszystkich widocznych węzłach modelu MES analizowanej konstrukcji. Przemieszczenie w punktach na konstrukcji odpowiadających lokalizacji węzłów w modelu MES można mierzyć np. w celu aktualizacji geometrii modelu, co wykazano dla modeli mostu kratowego w skali laboratoryjnej [39] i bramy ukośnej w terenie [46].
W publikacji [4] zaproponowano system czujników obejmujący zarówno kamery w zakresie światła widzialnego, jak i kamery w zakresie termografii podczerwieni IRT (z ang. infrared thermography), zintegrowanych na platformie UAV, gdzie obraz ruchu w płaszczyźnie jest rejestrowany przez kamerę optyczną, a obraz ruchu z płaszczyzny w kierunku prostopadłym jest rejestrowany przez kamerę na podczerwień w połączeniu z projektorem promieniowania podczerwonego. Ruch UAV jest kompensowany przez śledzenie nieruchomego celu (rys. 1).
Wykrywanie i ocena uszkodzeń powierzchniowych
Podejścia oparte na technologii rozpoznawania obrazu oferują również możliwość wykrywania i oceny uszkodzeń powierzchniowych, takich jak pęknięcia/odpryski betonu lub korozja stali [47-49]. W celu zwiększenia praktycznego znaczenia takiej analizy często jest ona łączona z automatycznym rozpoznawaniem elementów konstrukcyjnych, co zapewnia odpowiedni kontekst do oceny zidentyfikowanych uszkodzeń [50]. Oczekuje się, że to podejście przyczyni się do zwiększenia wydajności wizualnej inspekcji mostu i jej niezawodności, uniezależniając pomiar (dokumentację i identyfikację) uszkodzeń od czynnika ludzkiego, w przypadku którego ze względu na czasochłonność procesu część uszkodzeń może być pomijana.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...