Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W porównaniu z pomiarami realizowanymi wyłącznie przez wykwalifikowany personel możliwości SHM są zatem znacznie większe. Jednak tradycyjny SHM wykorzystuje przewodowe lub bezprzewodowe czujniki kontaktowe, których koszt jest wysoki, są trudne w instalacji i konserwacji oraz mają ograniczenia przestrzenne do gromadzenia danych. Natomiast jeszcze większe możliwości pojawiają się w związku z obecnie rozwijanymi autonomicznymi technologiami i platformami do zdalnej inspekcji konstrukcji mostów, które wprowadzają bezkontaktowe inspekcje w celu wykrywania wczesnych oznak pogorszenia się stanu konstrukcji. Wiele technologii zdalnej inspekcji staje się elementem systemów SHM.
Zdalna inspekcja w celu pozyskiwania danych z punktów, do których dostęp może być utrudniony, wykorzystuje tzw. platformy pomiarowe, którymi mogą być UAV (z ang. unmanned aerial vehicles) (rys. 1), roboty, pojazdy naziemne lub satelity stanowiące bazę dla systemów pomiarowych czy też ogólniej – systemów pozyskiwania danych opartych na zdalnych, bezdotykowych technologiach obrazowania stanu konstrukcji, takich jak kamery światła widzialnego, kamery termowizyjne, LiDAR-y (z ang. light detection and ranging), czujniki pola magnetycznego, systemy pomiarowe montowane na pojazdach itp. w celu pozyskiwania danych. Schemat automatycznej procedury inspekcji przedstawiono na rys. 2. Platformy pomiarowe do automatycznych inspekcji są stosowane również w połączeniu z kontaktowymi technologiami pomiarowymi – pochyłomierzami, akcelerometrami itp., czyli czujnikami zwykle stosowanymi w konwencjonalnych systemach SHM lub w realizacji badań nieniszczących NDT (z ang. nondestructive testing).
Przy założeniu, że pomiary są prowadzone z ruchomych platform, nie ma konieczności definiowania stałych, nienaruszalnych punktów pomiarowych (rys. 1). W zależności od wyników wcześniejszych analiz można wykonywać pomiary w innych punktach niż poprzednio, w innym zakresie. Co więcej, punkty pomiarowe mogą być definiowane po realizacji pomiarów. Pozyskiwane dane przybierają wtedy formę obrazów, chmur punktów lub sygnałów, które ze względu na ilość muszą być automatycznie przetwarzane w celu uzyskania przydatnych informacji. W tab. 1 wymieniono wybrane technologie bezdotykowego pomiaru oraz wybrane platformy, z którymi mogą być łączone, wraz z przekierowaniami literaturowymi do przykładów ich zastosowań. Zdalna inspekcja konstrukcji mostów wprowadza wiele nowych możliwości ich diagnostyki. Można przyjąć, że tak jak SHM był skokiem jakościowym w stosunku do klasycznych inspekcji obiektów, tak zdalna inspekcja jest skokiem jakościowym w porównaniu do SHM. System SHM uzupełnił i rozwinął możliwości diagnozowania konstrukcji, umożliwił realizowanie niemal ciągłej analizy pracy konstrukcji, co jest wykorzystywane przy optymalizowaniu kosztów utrzymania obiektów i minimalizowaniu ryzyka nagłych awarii. Zdalna inspekcja pozwala z kolei na znacznie większą swobodę w definiowaniu punktów pomiarowych, których może być nieograniczona liczba. W takich przypadkach dane są zbierane w formie chmury punktów, która stanowi dane wyjściowe do dalszej analizy, np. z wykorzystaniem techniki uczenia maszynowego i rozpoznawania obrazów, a dalej klasyfikowania wzorców w już uporządkowanych danych obrazowych. Jest to zupełnie inny rodzaj inspekcji, jeszcze bardziej uniezależniający wynik końcowy od możliwości i poprawności podobnej pracy realizowanej przez zespoły ludzkie.
W niniejszym artykule przedstawiono zarys najnowszych osiągnięć w dziedzinie zdalnej inspekcji mostów wraz z przykładami, które je ilustrują.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...