Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
Zautomatyzowana inspekcja
W publikacji [51] zaproponowano schemat zautomatyzowanych inspekcji infrastruktury lądowej. Schemat ten obejmuje cztery główne części. Pierwsza to ogólny wstęp i opracowanie zbiorów wzorcowych danych do trenowania nadzorowanych metod głębokiego uczenia się DLM (ang. deep learning methods). Druga część odnosi się już do analizowanego obiektu i obejmuje pozyskiwanie danych z uszkodzonych konstrukcji za pomocą UAV. Następnie w oparciu o DLM następuje analiza w celu wydobycia pożądanych informacji, tj. lokalizacji uszkodzeń, materiałów i rodzaju elementów, na których wystąpiły uszkodzenia, oraz wreszcie samych rodzajów uszkodzeń. Ostatnim elementem jest wizualizacja wyników, aby nadać im formę odpowiednią do wglądu przez inspektorów w celu umożliwienia podjęcia dalszych decyzji. Schemat ogólnej opracowanej procedury inspekcji przedstawiono na rys. 2.
Zastosowanie w SHM
Testy laboratoryjne i terenowe opisywanych wyżej technologii potwierdzają ich potencjał zastosowań w monitoringu technicznym obiektów mostowych. Wszechstronność technologii rozpoznawania obrazu wynika z możliwości łączenia jej z nowoczesnymi platformami pomiarowymi, takimi jak drony, roboty czy smartfony. Ponadto bezkontaktowe możliwości technologii rozpoznawania obrazu stanowią rozwiązanie w sytuacjach, w których nie można zastosować tradycyjnego sprzętu monitorującego ze względu na utrudniony dostęp. Efektywność oraz niezawodność oprogramowania analitycznego i uzyskiwanych za jego pomocą wyników odnoszących się do geometrii została wielokrotnie potwierdzona poprzez porównanie danych uzyskanych ze standardowych czujników przemieszczeń lub odkształceń oraz symulacje numeryczne. Postępy dokonane w DIC w ciągu ostatnich trzech dekad, takie jak ulepszenia aparatów cyfrowych i algorytmów analitycznych, sprawiły, że technologia rozpoznawania obrazu stała się solidną i dojrzałą technologią. Coraz częściej jest stosowana w pomiarach ugięcia przęseł przy badaniach statycznych i dynamicznych. Ta technologia ma zastosowanie w analizie konstrukcji, pozostaje wydajnym i wszechstronnym narzędziem do pomiaru deformacji, uzupełnia, a z czasem zastępuje klasyczne kontaktowe technologie SHM.
LiDAR − technologia i platformy skanowania laserowego
W dziedzinie zdalnej inspekcji konstrukcji mostów technologią, która ze względu na szerokie spektrum zastosowań również zyskuje coraz większą popularność, jest czujnik LiDAR. Określenie „LiDAR” oznacza wykrywanie światła i określanie odległości, a jego zasada działania wykorzystuje wiązki światła do uchwycenia geometrii otaczającego środowiska. Rejestracja następuje na dwa sposoby. Pierwszy to pomiar czasu przebiegu wiązki światła odbitego. Drugi to analiza przesunięcia fazowego fali światła − czujnik szacuje współrzędne punktu danych na podstawie przesunięcia fazowego, jakiego doświadcza fala świetlna między momentem opuszczenia i powrotu do skanera. W obu przypadkach skaner rejestruje również poziome i pionowe kąty emitowanej wiązki, aby ostatecznie obliczyć lokalizację punktu danych. Czujniki LiDAR mogą być stosowane na trzech różnych platformach. Pierwsza to naziemny skaner laserowy TLS. Skaner jest umieszczony w stałym punkcie (czujnik jest nieruchomy), z którego następuje skanowanie zadanego obszaru. Kolejne obszary mogą być ze sobą łączone poprzez wynajdywanie wspólnych punktów. Korzystanie z pozycjonowania GPS nie jest wymagane. Druga to mobilny skaner laserowy MLS na pojeździe naziemnym, który przejeżdża nad i pod (jeśli to możliwe) mostem w celu zeskanowania jego geometrii. W przykładowych zastosowaniach pojazd może analizować 1000 punktów/m2 [52], przeskanować 150 mil dziennie [53]. Do rejestracji zebranych danych wymagane jest użycie GPS-u [54].Trzecią platformą jest ALS − platforma powietrzna zwykle montowana na samolotach i dronach. Rejestruje się tu największą ilość danych, biorąc pod uwagę ruch platformy [54]. W tym przypadku również konieczne jest użycie GPS-u.
Technologie hybrydowe
Technologie i platformy do zautomatyzowanej kontroli mostów bardzo często można łączyć, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. W publikacji [55] przedstawiono badanie, w którym geometria mostu jest rekonstruowana przy użyciu trzech różnych technologii: fotogrametrii z UAV, TLS i LiDAR z UAV. Zgodnie z oczekiwaniami dokładność modelu TLS jest najlepsza, następnie UAV-LiDAR i wreszcie fotogrametria UAV. W tym badaniu użyto UAV-LiDAR Zenmuse L1 LiDAR, który jest czujnikiem opracowanym specjalnie dla dronów DJI. W publikacji [56] przedstawiono opracowanie zautomatyzowanej metody wykrywania pęknięć mostów przy użyciu zarówno czujników LiDAR, jak i kamery w świetle widzialnym. W tym przypadku LiDAR jest używany do rekonstrukcji 3D, segmentacji obrazu/chmury punktów oraz etykietowania różnych elementów mostu. Do wykrywania pęknięć są używane już tylko obrazy. W publikacji [57] przedstawiono metodę inspekcji mostów z wykorzystaniem różnych czujników zainstalowanych na UAV, takich jak LiDAR, kamera w świetle widzialnym i kamera termowizyjna. Systemy LiDAR ze względu na wielokrotny indywidualny pomiar (skanowanie wiązką lasera) wymagają więcej czasu na akwizycję danych, a bezpośrednim rezultatem jest chmura indywidualnie pomierzonych punktów. Gdy łączone są z platformą UAV − najbardziej dynamiczną pod względem przemieszczania się − mamy do czynienia z pomiarem SfM (z ang. structure from motion). Taka akwizycja z założenia musi zajmować mało czasu, co z kolei wymusza trudniejszą i mniej dokładną rekonstrukcję obrazu na podstawie zarejestrowanych danych − nie jest ona tak efektywna jak w przypadku platformy stacjonarnej [58]. Rozdzielczość punktowa uzyskana dzięki SfM jest porównywalna z triangulacją laserową. Zależy od rozdzielczości kamery i liczby zdjęć użytych do modelowania 3D. W przykładowym odniesieniu uzyskiwania geometrii betonowych mostów kolejowych w publikacji [58] oceniono wydajność trzech metod obrazowania geometrycznego 3D: LiDAR-a, fotogrametrii oraz skanowania w podczerwieni zintegrowanego z kamerą 3D. Wyniki ilustruje rys. 3. Rezultaty pokazują, że wszystkie testowane podejścia można wykorzystać do tworzenia modeli 3D, chociaż w różnym stopniu kompletności. LiDAR i fotogrametria dały znacznie lepsze (z większą rozdzielczością) dane niż skanowanie w podczerwieni. Gęstsze chmury punktów poprawiają wizualizację, ale wymagają więcej czasu na przetwarzanie i więcej miejsca na przechowywanie danych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...