Mirosław Trześniowski: Widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem
Skoro została wspomniana głębokość. Jak głęboko technologia SGPR może penetrować powierzchnię ziemi?
Mirosław Trześniowski: Powtórzę ulubioną odpowiedź wszystkich geologów i geofizyków – to zależy. Z jednej strony ogranicza nas fizyka, ale z drugiej ‒ nikt nie skierował jeszcze urządzenia działającego na zasadach fal modulowanych w kierunku ziemi w celach poszukiwawczych. Obecnie, jeśli chodzi o projekty komercyjne, rekordowe osiągnięcie w suchych gruntach sypkich (piaski, żwiry) umożliwiło nam akwizycję danych do 40-50 m poniżej poziomu gruntu. Przestrzeń, nawet głębsza, nie stanowiła szumu technologicznego, lecz interpretacja była już uzależniona, gdyż nie mieliśmy informacji pozwalającej nam na dowiązanie. Nawodnione grunty sypkie ze zwierciadłem wody na głębokości 0,5 m p.p.t. udało nam się spenetrować do 20-30 m w celu identyfikacji gliniastego podłoża stanowiącego maksymalną głębokość wydobycia. Bywają skały o tak specyficznych właściwościach elektromagnetycznych, że wytłumiły fale już na głębokości 3 m, choć występują one na szczęście bardzo rzadko. Pamiętajmy też, że wspomniane poszukiwane anomalie charakteryzują zmienność ośrodka gruntowo-skalnego. Im bardziej jednorodny jest ośrodek, tym trudniejsze staje się rozpoznanie potencjalnych granic pomiędzy gruntem, skałą, zwietrzeliną, nadkładem.
W jaki sposób nowa technologia georadaru przyczynia się do skrócenia czasu badania terenu?
Mirosław Trześniowski: Najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie zapewne wyjście od przykładu. Aktualnie prace w obszarze eksploracji czy rozpoznania nowego obszaru planowanego pod wydobycie w ramach istniejącej kopalni zajmują nam maksymalnie 2-3 dni prac terenowych. Po każdym wykonanym profilu 2D dane są automatycznie wysyłane do naszego chmurowego systemu analitycznego. Później, w ramach tego systemu, dane są analizowane i interpretowane przez zespół WIDMO Spectral Technologies wsparty algorytmami sztucznej inteligencji. Proces ten zajmuje ‒ w zależności od typu raportu, dostępności danych referencyjnych i wielkości obszaru ‒ między jednym a trzema tygodniami, w trakcie których aktywnie współpracujemy z klientem.
Jakie są główne ograniczenia współczesnych technologii georadarowych i innych nieinwazyjnych metod geofizycznych?
Mirosław Trześniowski: W mojej ocenie ograniczenia należy podzielić na dwie grupy. Jedne to wspomniana już wcześniej fizyka. Są pewne skały i grunty, które po prostu tłumią sygnał fali elektromagnetycznej, choć tłumienie niepozwalające na rozpoznanie jest przypadkiem bardzo rzadkim. Drugim ograniczeniem są dane referencyjne. Nie jest nam jeszcze znana metoda, która pozwala ‒ czy to na podstawie georadarów, czy innych metod geofizycznych ‒ na interpretację otrzymanych danych bez wstępnej informacji, czego należy się spodziewać w modelu geologicznym. Soczewka gliny w piaskach będzie charakteryzowała podobnym obrazem georadarowym jak soczewka piasku w glinach. Jeśli nie znamy ogólnego modelu geologicznego danego terenu, to teoretycznie nie wiemy, czego szukamy. Zresztą, nie będzie nadużyciem, jeśli porównam nasze obrazowanie do obrazowania medycznego, podczas którego często badania bezinwazyjne (np. tomografia komputerowa) są połączone z badaniami inwazyjnymi (np. biopsja) w celu lepszego rozpoznania celu badania.
W jaki sposób technologia radaru z liniową modulacją częstotliwości opracowana przez WIDMO Spectral Technologies rozwiązuje te problemy?
Mirosław Trześniowski: Na podstawie dotychczasowych doświadczeń jesteśmy przekonani, że dzięki zastosowaniu zmiennych częstotliwości, czyli fal FMCW, które są kluczem do tej części „spectral” w technologii radarowej SGPR (ang. Spectral Ground Penetrating Radar), widzimy znacznie głębiej i dokładniej w stosunku do georadarów impulsowych. Rozdzielczość obrazowania powiązana z zastosowaniem sztucznej inteligencji pozwala nam także w większości przypadków na rozróżnienie charakteru przejść pomiędzy rodzajami gruntów i skał. Pamiętając wcześniejszą odpowiedź z przykładem soczewek, analizujemy, czy na poziomie poza ludzkim okiem, na którym maszynowo zawsze będziemy widzieć więcej, da się zinterpretować, że jednak soczewka gliny w piaskach i soczewka piasku w glinie różnią się od siebie, a w poszukiwaniu skały stanowiącej surowiec do wydobycia, czy jesteśmy w stanie rozdzielić poziomy zwietrzenia, np. w nadkładzie.
Jakie dofinansowanie otrzymał polski startup WIDMO Spectral Technologies z programu EIC Accelerator? Otrzymanie tego dofinansowania z EIC Accelerator jest ważnym osiągnięciem dla WIDMO Spectral Technologies?
Mirosław Trześniowski: Wiosną tego roku naszej firmie przyznano dofinansowanie z unijnego programu EIC Accelerator na rozwój projektu WIDMO Cities. Jest to rewolucyjne, nieinwazyjne rozwiązanie oparte na skanowaniu georadarem spektralnym terenów całych miast. W efekcie powstaną mapy podobne do Google Street View, ale ukazujące obraz tego, co znajduje się pod powierzchnią ziemi. Bardzo precyzyjne informacje nie tylko o budowie geologicznej gruntów czy ewentualnych geozagrożeniach, ale też o dokładnej lokalizacji różnorodnych elementów podziemnej infrastruktury technicznej, przyniosą ogromne korzyści i oszczędności samorządom, firmom zarządzającym usługami publicznymi czy przedsiębiorstwom budowlanym.
Finansowanie w wysokości 5,5 mln euro z programu EIC Accelerator to z jednej strony duży zastrzyk finansowy, który wydatnie pomoże nam w rozwijaniu projektu WIDMO Cities, ale z drugiej strony też potwierdzenie, że to, co robimy, jest oceniane jako wartościowe, przydatne dla różnych branż i bardzo innowacyjne na poziomie światowym. Proces oceny wniosków w tym prestiżowym programie jest niezwykle rygorystyczny i wieloetapowy, a my w tegorocznej wiosennej rundzie otrzymaliśmy pozytywną decyzję jako jedyna spółka z Polski i jedna z trzech z Europy Środkowo-Wschodniej. Jest dla nas sporym wyróżnieniem, ale też ogromną motywacją i zobowiązaniem do jeszcze cięższej pracy nad rozwojem technologii SGPR.
Dziękuję za rozmowę.
Przeczytaj również: Piotr Sarnecki: Zarządcy kopalni powinni myśleć o oponach jak o inwestycji, a nie tylko o koszcie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...