Mirosław Trześniowski: Widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem
Powie Pan naszym czytelnikom, jakie są konkretne zastosowania nowej technologii georadaru WIDMO Spectral Technologies w kopalniach odkrywkowych?
Mirosław Trześniowski: Kopalnie odkrywkowe to jeden z naszych bardziej regularnych klientów, więc najłatwiej będzie to przekazać nie w formie perspektyw, a faktów. Jeśli chodzi o element izolacji nadkładu od złoża surowca, to dla niektórych inwestorów wystarczy jeden otwór na hektar, ale inni bardziej świadomi inwestorzy chcą mieć lepsze rozpoznanie, najlepiej przeprowadzone możliwie bezinwazyjnie (co jest szczególnie istotne przed zakupem gruntów). Zastosowanie naszego georadaru spektralnego okazuje się tutaj przydatne zarówno dla surowców gruntowych (piaski, żwiry), jak i surowców skalnych. Kolejnym poligonem dla naszej technologii jest identyfikacja stref osłabień w rejonie skarp. Mamy już w portfolio przeprowadzoną identyfikację stref poślizgu w osuwiskach skalnych i bardzo dokładne oddzielenie materiału osłabionego od calizny skały (koluwiów od skały rodzimej). Udział w różnych konferencjach branżowych uzmysłowił nam, że wybrane kopalnie same kupują na swój użytek urządzenia georadarowe na przykład na potrzeby poszukiwania pustek krasowych, tak powszechnych w surowcach wapiennych, dolomitowych czy gipsowych. To także jest obszar, w którym możemy zrobić to samo, tyle że znacznie dokładniej i głębiej. Jednym z ciekawszych produktów, które oferujemy, jest dostarczenie informacji pozwalających na aktualizację modelu blokowego złoża.
Skąd to skupienie na górnictwie i kruszywach od samego początku projektu?
Mirosław Trześniowski: Górnictwo to ogromnie ważny obszar dla całej światowej gospodarki. W samej Unii Europejskiej wraz z kilkoma krajami Europy Zachodniej niebędącymi członkami UE jest prawie trzydzieści tysięcy kopalń, od małych piaskowni otwieranych na potrzeby jednego projektu budowlanego, aż po giganty wielkości Bełchatowa. Wszystkie one potrzebują informacji, najlepiej maksymalnie precyzyjnej, dotyczącej złoża, które eksploatują. Dwa lata temu, czyli praktycznie od pierwszego dnia, kiedy udało nam się wyjść z laboratorium z najwcześniejszym prototypem georadaru SGPR, testowaliśmy możliwość zastosowania naszego urządzenia w górnictwie odkrywkowym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora kruszyw. Pierwsze testy realizowaliśmy wspólnie z firmą POI & 3D Format, która jest jednym z liderów wdrażania innowacyjnych rozwiązań w szeroko rozumianej geodezji na rynku kruszyw w Polsce. Testy te uświadomiły nam, jak ogromny potencjał w obszarze takim jak głębokość obrazowania czy zdolność rozróżniania struktur geologicznych ma nasza technologia. Niemniej dowiedzieliśmy się wtedy jeszcze więcej o tym, czego naszej technologii wciąż brakowało i ile mieliśmy jeszcze do zrobienia w obszarze procesowania, analizy, wizualizacji i interpretacji, żeby móc realizować powtarzalne projekty w tej branży, w której, o czym warto pamiętać, georadary nie były dotychczas z powodzeniem stosowane na większą skalę ani w Polsce, ani na świecie. Dziś możemy otwarcie powiedzieć, że jesteśmy w momencie, kiedy szerokie wykorzystanie rynkowe technologii SGPR w górnictwie jest jak najbardziej możliwe, na co mamy zresztą potwierdzenie w projektach, które zrealizowaliśmy w ostatnim roku.
Jak technologia SGPR może pomóc w identyfikacji surowców mineralnych w zależności od zakresu stosowanych częstotliwości?
Mirosław Trześniowski: Poszczególne surowce mineralne charakteryzują się innymi właściwościami elektromagnetycznymi w zależności od materiału, uziarnienia, zagęszczenia, wilgotności itd. Zmienność litologiczna jest zatem często możliwa do wychwycenia jako anomalia elektromagnetyczna za pomocą fal elektromagnetycznych. Już po jednym pomiarze liniowym praca analityczna na wybranych częstotliwościach, a de facto na dowolnie wybranym przedziale częstotliwości z pełnego zakresu pracy urządzenia, pozwala generować niezliczone obrazy w poszukiwaniu korelacji z danymi referencyjnymi z wierceń. Dodatkowo mnożąc liczne echogramy (przekroje georadarowe 2D) z większych lub mniejszych zakresów częstotliwości przez zestawione w autorskim oprogramowaniu statystyczne przetworzenia obrazu, dostajemy nieporównywalny z dostępnymi dotychczas technologiami materiał roboczy. Czasami jedna anomalia związana z gruntem lub skałą ujawni się w małym przedziale dolnych częstotliwości, a inna w większym przedziale w górnych częstotliwościach pracy urządzenia. Praca nad ich wychwyceniem przypomina trochę pracę detektywa szukającego powiązań, z tą różnicą, że dzięki technologii SGPR mamy więcej dowodów w śledztwie.
Jakie korzyści przynosi zastosowanie szerokopasmowego georadaru w badaniach podpowierzchniowych?
Mirosław Trześniowski: Zwiększone możliwości techniczne naszego radaru w stosunku do konwencjonalnych urządzeń w połączeniu z możliwością gromadzenia i analizy ogromnych ilości danych przy wsparciu AI sprawiają, że zastosowanie technologii SGPR może przynieść szereg korzyści podmiotom z branży górniczej. Georadar spektralny może być wykorzystany praktycznie na każdym etapie działalności ‒ przy eksploracji, planowaniu wydobycia i eksploatacji złóż, w procesie zamykania kopalń czy w celu zapobiegania szkodom górniczym, a także w reakcji na takie zdarzenia.
Większa dokładność i automatyzacja analizy danych przekłada się na znaczne przyspieszenie procesu mapowania złóż, a precyzyjne zaplanowanie wydobycia pozwala na zwiększenie efektywności prowadzonej działalności. Nie bez znaczenia jest też głębokość penetracji. Niedawno na targach Intergeo w Niemczech, gdy rozmawiałem z naszą bezpośrednią konkurencją, dowiedziałem się, że przy użyciu anteny 250 MHz udaje im się w idealnych warunkach terenowych zejść na 6-8 metrów. Nasza granica jest kilkukrotnie głębiej, co sprawia, że nasz radar jest dużo bardziej aplikowalny w branży górniczej.
Na przykładzie jednego ze zrealizowanych przez nas projektów dla dużej kopalni odkrywkowej w Europie Zachodniej mogę powiedzieć, że zastosowanie georadaru spektralnego przyczyniło się do redukcji kosztów procesów eksploatacyjnych i przygotowania dokumentacji złoża o ponad 70%. Nie bez znaczenia jest też aspekt wpływu górnictwa na otoczenie. Technologia opracowana przez WIDMO cechuje się bowiem nie tylko precyzją, ale też znacznie niższym zużyciem energii dzięki emitowaniu fali ciągłej. Mowa tu o maksymalnie kilku watach w porównaniu do impulsów o mocy kilku kW w przypadku dotychczas stosowanych georadarów, co minimalizuje wpływ na środowisko i sąsiadujące systemy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Most ukończono w 1931 r. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została otwarta 2 września 1933 r. Zniszczony w trakcie II wojny światowej most odbudowano po jej zakończeniu. W rezultacie dyskusji postanowiono wybudować konstrukcję z jazdą górą. Rozważano trzy warianty (rys. 2). Ostatecznie wybrano wariant kratownicy o zmiennej wysokości (rys. 1 i fot. 2). Zaprojektowano wówczas konstrukcję kratownicową o zmiennej wysokości. Projektantem był prof. Franciszek Szelągowski. Ostatecznie Trasa Średnico...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...