Mirosław Trześniowski: Widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem
Mirosław Trześniowski, założyciel i prezes firmy Widmo Spectral Technologies, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania, dlaczego georadar SGPR to przełom w badaniach geologicznych i jakie zastosowania ma ta technologia m.in. w branży górniczej. Odsłania świat technologii, która sięga głębiej i widzi więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/10/WIDMO8-695x391.jpg)
Jakie jest główne założenie technologii opracowanej przez WIDMO Spectral Technologies?
Mirosław Trześniowski: Nasz georadar spektralny to po pierwsze radar. Urządzenie emituje fale elektromagnetyczne i rejestruje ich odbicie od warstw i obiektów znajdujących się pod powierzchnią ziemi. Przez kilka dziesięcioleci w tej technologii praktycznie nie wprowadzano żadnych większych unowocześnień, co sprawiło, że przestały odpowiadać potrzebom i wyzwaniom, przed jakimi stoi dzisiejszy rynek. SGPR (ang. Spectral Ground Penetrating Radar) to największy przełom w technologii georadarowej od wielu lat, który możemy porównać do umożliwienia fotografowania w kolorze, gdy dotychczas ta metoda pozwalała na otrzymywanie tylko czarno-białych, mało wyraźnych odczytów. W celu „zobaczenia”, co znajduje się pod powierzchnią gruntu, konwencjonalne georadary emitują bowiem krótkie, bardzo silne impulsy. Georadar spektralny SGPR stworzony przez Widmo wykorzystuje zaś falę ciągłą modulowaną w szerokim spektrum częstotliwości. W efekcie otrzymujemy hiperspektralny obraz tego, co jest ukryte pod powierzchnią gruntu. Nasza przewaga wynika też z autorskiego oprogramowania, które wykorzystuje sztuczną inteligencję. Umożliwia ono przetwarzanie ogromnej ilości danych dostarczanych przez sprzęt, ich automatyczną analizę i tworzenie bardzo dokładnych cyfrowych modeli badanych terenów. Można powiedzieć, że georadar to „oko”, a software to „mózg” i ten zestaw pozwala nam widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem tradycyjnych metod geofizycznych.
Co było inspiracją do stworzenia georadaru?
Mirosław Trześniowski: Każdy z pewnością pamięta, jaką medialną sensacją były kilka lat temu poszukiwania legendarnego „złotego pociągu”. Pewnego dnia dr hab. Andrzej Kułak, dzisiaj główny naukowiec w Widmo, oglądał materiał na ten temat i zaczął się zastanawiać, jak to możliwe, że obrazy tych domniemanych zakopanych skarbów są tak mało dokładne i niskojakościowe. W dzisiejszych czasach istnieje przecież wiele technologii umożliwiających otrzymanie znacznie lepszych odczytów. Po zgłębieniu tematu okazało się jednak, ku jego zdziwieniu, że technologii tych praktycznie nie używa się do skanowania pod powierzchnią gruntu. W takich okolicznościach narodził się pomysł stworzenia georadaru spektralnego, który byłby w stanie dokładnie mapować strukturę badanych gruntów i obiektów znajdujących się pod ziemią. Potencjał wykorzystania takiej technologii jest ogromny. Nie tylko górnictwo, ale też budownictwo, inżynieria środowiskowa – to są wszystko gigantyczne branże, o bardzo dużym znaczeniu dla światowej gospodarki, i w każdej z nich informacja o tym, co znajduje się pod powierzchnią gruntu, jest przecież niezwykle wartościowa. Pracując nad technologią SGPR, skupiliśmy się przede wszystkim na potrzebach tych branż i dzisiejszego rynku. Wykonaliśmy ogrom pracy i zintegrowaliśmy różnorodne rozwiązania, które już były w użytku od lat, ale nikt wcześniej nie pomyślał o ich połączeniu lub innym zastosowaniu. Do tego wszystkiego dołożyliśmy szereg autorskich, zupełnie nowych rozwiązań. Po drodze napotkaliśmy wiele wyzwań: technicznych, organizacyjnych i finansowych, ale w końcu udało nam się stworzyć georadar spektralny. Na świecie jest tylko jedno urządzenie działające na podobnej zasadzie do naszego – opracował je Norweski Instytut Badań Obronnych w celu eksploracji powierzchni Marsa. Na naszej planecie my jako jedyni dysponujemy tego typu technologią i ją opatentowaliśmy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...