Mirosław Trześniowski: Widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem
Mirosław Trześniowski, założyciel i prezes firmy Widmo Spectral Technologies, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania, dlaczego georadar SGPR to przełom w badaniach geologicznych i jakie zastosowania ma ta technologia m.in. w branży górniczej. Odsłania świat technologii, która sięga głębiej i widzi więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
Jakie jest główne założenie technologii opracowanej przez WIDMO Spectral Technologies?
Mirosław Trześniowski: Nasz georadar spektralny to po pierwsze radar. Urządzenie emituje fale elektromagnetyczne i rejestruje ich odbicie od warstw i obiektów znajdujących się pod powierzchnią ziemi. Przez kilka dziesięcioleci w tej technologii praktycznie nie wprowadzano żadnych większych unowocześnień, co sprawiło, że przestały odpowiadać potrzebom i wyzwaniom, przed jakimi stoi dzisiejszy rynek. SGPR (ang. Spectral Ground Penetrating Radar) to największy przełom w technologii georadarowej od wielu lat, który możemy porównać do umożliwienia fotografowania w kolorze, gdy dotychczas ta metoda pozwalała na otrzymywanie tylko czarno-białych, mało wyraźnych odczytów. W celu „zobaczenia”, co znajduje się pod powierzchnią gruntu, konwencjonalne georadary emitują bowiem krótkie, bardzo silne impulsy. Georadar spektralny SGPR stworzony przez Widmo wykorzystuje zaś falę ciągłą modulowaną w szerokim spektrum częstotliwości. W efekcie otrzymujemy hiperspektralny obraz tego, co jest ukryte pod powierzchnią gruntu. Nasza przewaga wynika też z autorskiego oprogramowania, które wykorzystuje sztuczną inteligencję. Umożliwia ono przetwarzanie ogromnej ilości danych dostarczanych przez sprzęt, ich automatyczną analizę i tworzenie bardzo dokładnych cyfrowych modeli badanych terenów. Można powiedzieć, że georadar to „oko”, a software to „mózg” i ten zestaw pozwala nam widzieć to, co dotychczas pozostawało poza zasięgiem tradycyjnych metod geofizycznych.
Co było inspiracją do stworzenia georadaru?
Mirosław Trześniowski: Każdy z pewnością pamięta, jaką medialną sensacją były kilka lat temu poszukiwania legendarnego „złotego pociągu”. Pewnego dnia dr hab. Andrzej Kułak, dzisiaj główny naukowiec w Widmo, oglądał materiał na ten temat i zaczął się zastanawiać, jak to możliwe, że obrazy tych domniemanych zakopanych skarbów są tak mało dokładne i niskojakościowe. W dzisiejszych czasach istnieje przecież wiele technologii umożliwiających otrzymanie znacznie lepszych odczytów. Po zgłębieniu tematu okazało się jednak, ku jego zdziwieniu, że technologii tych praktycznie nie używa się do skanowania pod powierzchnią gruntu. W takich okolicznościach narodził się pomysł stworzenia georadaru spektralnego, który byłby w stanie dokładnie mapować strukturę badanych gruntów i obiektów znajdujących się pod ziemią. Potencjał wykorzystania takiej technologii jest ogromny. Nie tylko górnictwo, ale też budownictwo, inżynieria środowiskowa – to są wszystko gigantyczne branże, o bardzo dużym znaczeniu dla światowej gospodarki, i w każdej z nich informacja o tym, co znajduje się pod powierzchnią gruntu, jest przecież niezwykle wartościowa. Pracując nad technologią SGPR, skupiliśmy się przede wszystkim na potrzebach tych branż i dzisiejszego rynku. Wykonaliśmy ogrom pracy i zintegrowaliśmy różnorodne rozwiązania, które już były w użytku od lat, ale nikt wcześniej nie pomyślał o ich połączeniu lub innym zastosowaniu. Do tego wszystkiego dołożyliśmy szereg autorskich, zupełnie nowych rozwiązań. Po drodze napotkaliśmy wiele wyzwań: technicznych, organizacyjnych i finansowych, ale w końcu udało nam się stworzyć georadar spektralny. Na świecie jest tylko jedno urządzenie działające na podobnej zasadzie do naszego – opracował je Norweski Instytut Badań Obronnych w celu eksploracji powierzchni Marsa. Na naszej planecie my jako jedyni dysponujemy tego typu technologią i ją opatentowaliśmy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...