Łożyska mostowe – przeglądy, konserwacja i utrzymanie

Rys. 2. Ocena stanu technicznego łożysk wg [1]

Przeglądy stanu łożysk

Anomalie w pracy łożysk podczas eksploatacji mogą być wynikiem szeregu czynników. Choć nie zawsze są spowodowane przez same łożyska, to bardzo często na podstawie ich kontroli mogą świadczyć o nietypowym zachowaniu konstrukcji. Kontrola łożysk może stanowić element diagnostyki konstrukcji. Na podstawie analizy stanu przemieszczeń, które da się odczytać lub zmierzyć na łożyskach, można stwierdzić występowanie niepokojących przemieszczeń lub osiadań podpór. Na podstawie uszkodzeń łożysk lub podlewek albo nierównomiernych ściśnięć łożysk można zauważyć niewłaściwą redystrybucję sił pionowych, bądź też lokalne przeciążenie łożyska.

Nadmierne kąty obrotu mogą świadczyć o wyższych niż projektowe ugięciach przęseł. A uszkodzenia prowadnic łożysk mogą wskazywać na zwiększone poziome występujące w konstrukcji, których źródło może być pochodzenia wewnętrznego lub zewnętrznego. Dostrzeżenie tych zależności nie jest niczym odkrywczym, jednak na podstawie chociażby analizy wizualnej można dostrzec nieprawidłowości w pracy całej konstrukcji. Istotne jest jednak podkreślenie, że dzięki właściwej kontroli „na czas” można ustrzec się większych problemów w przyszłości. Dlatego też zaleca się, by łożyska monitorować możliwie jak najczęściej.

Kontrola łożysk podczas eksploatacji i gromadzenie informacji według formularzy, które przedstawiono w załączniku do [2] może stanowić bazę wiedzy o przemies...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.