Innowacyjne prefabrykaty łukowe dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. II.

Program badań

Przedmiotem badań były prefabrykowane elementy łukowe przeznaczone do budowy małych mostów i wiaduktów (rys. 1).

Badania obejmowały modele prefabrykatów w skali 1:1 o rozpiętości 10,0 m, szerokości 1,0 m i wysokości w kluczu 2,4 m. Grubość elementów wynosiła 0,28 m (rys. 2). Do badań wykorzystano trzy modele prefabrykatów łukowych. Pierwszy model (LS1) przebadany w celach porównawczych był wykonany z betonu zwykłego z konwencjonalnym zbrojeniem stalowym. Dwa kolejne modele (LG1 i LG2) zostały wykonane z betonu lekkiego ze zbrojeniem kompozytowym z prętów GFRP. Badania porównawcze prefabrykatów lekkich z prefabrykatem żelbetowym umożliwiły ocenę zachowania się obu typów łuków pod tymi samymi obciążeniami, co pozwoliło na określenie zakresu stosowania nowych prefabrykatów oraz opracowanie wskazówek mających na celu ulepszenie zaproponowanego innowacyjnego rozwiązania. Porównano również koszty wytworzenia obu elementów. W pierwszej kolejności przeprowadzono badania statyczne i zmęczeniowe modelu prefabrykatu ze zbrojeniem stalowym (LS1). Wyniki badań zaprezentowano w poprzednim artykule [1]. Następnie wykonano modele prefabrykatów z betonu lekkiego ze zbrojeniem kompozytowym LG1 i LG2, odpowiednio do badań statycznych i zmęczeniowych.

Zestawienie poszczególnych etapów badań modelu LG1 z wartościami przykładanych obciążeń przedstawiono w tab. 1. Wyniki badań modelu LG2 oraz wnioski końcowe zostaną przedstawione w ostatnim artykule z serii.

Rys. 2. Zbrojeni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.