„Graal” bezpieczeństwa organizacji ruchu sterowanego sygnalizacją świetlną − cz. I

otrzymujemy ~3% PKB. Straty PKB stanowią około 71% ogólnych kosztów zdarzeń drogowych (uwzględnić należy jeszcze koszty leczenia 1%, administracyjno-operacyjne 19%, niematerialne 1% i materialne 8%) [5]. Zauważmy więc, że „tak mały udział” zdarzeń drogowych w ruchu odpowiedzialny jest za tak olbrzymie koszty. To dlatego, poza bezspornymi i bezcennymi kwestiami zdrowia oraz życia ludzkiego, podejmuje się działania polegające na uspokojeniu ruchu czy dostosowaniu infrastruktury pod właściwe potrzeby ruchowe – także z uwagi na nasze, uczestników ruchu, zachowania transportowe. W tej roli, od strony infrastruktury drogowej, jedną z ważniejszych funkcji odgrywają certyfikowani audytorzy BRD. Audytorzy potrzebni są do eliminacji potencjalnych błędów zarówno na etapie planowania inwestycji, procesu projektowego, przed pozwoleniem na użytkowanie oraz w okresie eksploatacji. Dotyczy to również inwestycji związanych z wdrażaniem lub eksploatowaniem obiektów drogowych, na których ruch kierowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Statystyka zdarzeń w ruchu kierowanym sygnalizacją świetlną

Z uwagi na niepełne dane statystyczne za 2022 r. oraz wątpliwą przydatność analizy okresu 2020-2021, komentarz zostanie przedstawiony na podstawie lat 2007-2019. 

W przypadku ruchu kierowanego sygnałami świetlnymi, z danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji [4] wynika, że w okresie 2007-2021 około 10,77% zdarzeń drogowych miało miejsce na sieci drogowej objętej sterowaniem sygnalizacją, z których 9,87% to wypadki z osobami lekko rannymi, 7,61% − ciężko rannymi, a 3,96% poniosło śmierć w następstwie okoliczności wypadku drogowego. Udział osób lekko rannych w wypadkach, jaki miał miejsce tylko w roku 2007 przy działającej sygnalizacji świetlnej, stanowił 10,93%. Dla tego samego okresu l...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.