Bogusław Pilujski: Każda inwestycja to kawał życia, emocji, zaangażowania

Jest Pan autorem projektu koncepcyjnego mostu kolejowego M2 przez Wisłę oraz nad ulicami Podgórską i Zabłocie w Krakowie. Obiekt został nagrodzony w XII edycji Konkursu im. M. Wolffa w kategorii realizacja projektu mostu o rozpiętości przęsła powyżej 70 m. Ten projekt jest dumą czy wyzwaniem?

Bogusław Pilujski: Koncepcja obiektu narodziła się w wyniku analizy warunków, w jakich usytuowana jest przeprawa. Ze względu na:

  • skrajnie drogowe istniejących ulic Zabłocie i Podgórskiej oraz ustalony wcześniej przebieg niwelety toru dostępna wysokość konstrukcyjna obiektu jest bardzo ograniczona;
  • zagrożenie powodziowe korzystne było usunięcie podpór poza koryto rzeki.

Tak zrodził się pomysł na konstrukcję mostów siatkowych z pomostem sprężonym i łukami wykonanymi z profili walcowanych. Rozwiązanie dobrze komponowało się w terenie ze względu na dużą smukłość i lekkość konstrukcji. Trzy równoległe konstrukcje powinny wywierać jeszcze lepsze wrażenie. Nowoczesna przeprawa przez Wisłę składa się z trzech równoległych do siebie mostów. Pierwszy – nagrodzony – został zbudowany od strony wschodniej i oddany do użytku w ubiegłym roku. Jest to obiekt jednotorowy. Drugi, środkowy most dwutorowy, jest w trakcie budowy. Trzeci obiekt zlokalizowany od strony wschodniej to jednotorowy most kolejowy. Dodatkowo jednak znajdą się na nim ścieżka rowerowa o szerokości 3 m oraz chodnik dla pieszych o szerokości 2,5 m.

Nie jest łatwo wyobrazić sobie, jakie wrażenie będą wywierały konstrukcje złożone z 6 płaszczyzn równoległych łuków. Muszę przyznać, że pierwszy jednotorowy most wywiera bardzo pozytywne wrażenia u mieszkańców. Niepokoję się o analogiczne wrażenia po wybudowaniu drugiego i trzeciego mostu. Na ewentualne uspraw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.